„V případě malých vozidel není nikde v zákoně uvedeno, že nemůže být těžší. Ale v technickém průkazu je uvedena maximální přípustná hmotnost,“ řekl Právu šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že pokud řidič auto naloží tak, že váží víc, než je uvedeno v techničáku, tak se dopustí přestupku.

KOMENTÁŘE DNE:
Limity spolupráce hnutí ANO s KSČM a SPD - Sněmovní vyjednávání analyzuje Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>
Očima Saši Mitrofanova: Ondráček a normalizace politického prostředí v republice 

Například u nejoblíbenějšího osobního automobilu v ČR, Škody Octavie, se maximální přípustná hmotnost pohybuje kolem 1900 kilogramů.

Až 2500 korun

„Pokud jedete přetíženým malým vozidlem, tak porušujete technické předpisy. Znamená to, že užíváte vozidlo, které je v rozporu s technickými podmínkami provozu na pozemních komunikacích,“ dodal.

Za překročení povolené hmotnosti u vozidel do hmotnosti 3,5 tuny hrozí řidiči pokuta až dva tisíce korun, ve správním řízení až 2500 korun. Za přetížený kamión či autobus může řidič zaplatit výrazně více, a to až půl miliónu. Kontrola dodržení váhového limitu přitom není ničím tak ojedinělým.

Tipy přes tablet i odhadem

Na některých dálnicích jsou přímo ve vozovce zabudovány tzv. smyčky vysokorychlostního vážení, přes které auta projedou a tyto váhy zaznamenají jejich přibližnou hmotnost.

„Například na dálnici D8 zhruba na sedmém nebo osmém kilometru je smyčka, která je schopna za jízdy vozidlo zvážit s tím, že to používáme jako předvýběr. Policistovi se na tabletu ukáže výsledek měření,“ uvedl Lerch.

Policista si pak auta s podezřením na překročení hmotnosti znovu zváží již přesnější, nízkorychlostní váhou, kde se měří i tlak na jednotlivé pneumatiky.

Muži zákona si mohou vytipovat auto ke zvážení i na základě zkušeností, pak řidiče požádají, aby zajel na váhu. „Můžeme odklonit vozidlo z trasy a přikázat mu jízdu tam, kde váhy jsou,“ sdělil šéf dopravní policie. Kolegové přitom hmotnost kontrolují nejen u kamiónů a autobusů, ale i u osobních aut či dodávek.

Přetížená konstrukce 

Pro policisty je ale velice limitujícím faktorem volba stanoviště pro nízkorychlostní kontrolní vážení, protože musí být ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa, kde řidiče zastaví, a dále to musí být rovina. Navíc musí být v okolí prostor, kam lze přetížené vozy odstavit, protože nesmějí pokračovat v jízdě.

„Kontrol jsme loni provedli 842 a zjistili jsme 495 porušení,“ uvedl mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán poměrně vysoké číslo přetíženosti u téměř šedesáti procent aut s tím, že tyto statistiky se týkají vozidel do 3,5 tuny, tedy osobních vozů či dodávek.

Sdělil, že pokud řidič přetíží auto, sníží funkčnost brždění, vozidlo je hůř ovladatelné a konstrukce přetížená. K tomu může dojít i u některé z náprav.