Mnohé z nich přitom stojí v těsné blízkosti komunikace, často na silných ocelových sloupech. Srážka s takovou překážkou už byla příčinou řady smrtelných nehod.

Povinnost zrušení billboardů se navíc netýká silnic nižších tříd a místních komunikací, kde se to jimi hemží.

Z vládní předlohy totiž na jaře 2012 při projednávání v parlamentu vypadl zákaz reklamních zařízení i na dvojkách a trojkách, který prosazoval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).

Prodloužit lhůtu o pět let

Berkovec nyní přišel s návrhem novely, kterou chce pětiletou lhůtu pro odstranění billboardů u dálnic a jedniček prodloužit o dalších pět let. Argumentuje tím, že na reklamním trhu působící zahraniční subjekty by na zrušení billboardů mohly reagovat arbitrážemi proti ČR.

Arbitrážemi ovšem reklamní lobby hrozila už v roce 2012 a dosud nebyl zaznamenán jediný takový případ.

O tom, jak vážné následky mají kolize s billboardy, svědčí další nehody. Například v březnu se na dálnici D 8 kousek za Prahou po nárazu do sloupu velkoplošného billboardu zabil řidič osobního auta. S vážným zraněním vyvázl jiný motorista, který vlétl do billboardu stojícího v zatáčce u sjezdu z ulice 5. května na pražskou Jižní spojku.

Řidiče nemá na komunikacích rozptylovat reklama. Nesmíme pod vlivem reklamní lobby ustoupit ministr dopravy Dan Ťok (za ANO)

Ve světle tragických událostí těžko obstojí další Berkovcův argument, že zrušení billboardů podél dálnic a silnic první třídy připraví o zaměstnání až 3800 pracovníků reklamních agentur, tiskáren nebo lepičů a veřejné rozpočty přijdou o 1,5 miliardy korun. Přesto už Berkovec našel pro svůj návrh podporu mezi některými poslanci napříč politickým spektrem.

Ministerstva jsou zásadně proti

Proti tomu, aby se lhůta prodloužila, jsou jednoznačně ministerstva dopravy i vnitra.

„Absolutně odmítám jakýkoliv časový posun při odstraňování billboardů. Platí stále, že mají z dálnic zmizet. Řidiče nemá na komunikacích rozptylovat reklama. Jestli se máme inspirovat bezpečností provozu v Německu, Dánsku, Belgii či ve Španělsku, pak od odstranění billboardu nesmíme pod vlivem reklamní lobby ustoupit,“ zdůrazňuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

S Berkovcovým návrhem novely nesouhlasí ani ministerstvo vnitra. Jak ujistilo, dlouhodobým cílem je naopak snižovat počet reklamních zařízení u komunikací, protože mají negativní vliv na bezpečnost provozu.

Svůj názor na kauzu billboardy už v roce 2012 jasně vyjádřil dnešní předseda TOP 09 Miroslav Kalousek: „Když jedete po dálnici přes Vysočinu a na každých padesáti metrech máte jeden odporný, hyzdící billboard, tak je to skoro ostuda. Prostě to odstraňme, krajina si zaslouží, abychom ji nehyzdili.“

Podle platné právní úpravy smějí být u dálnic a jedniček nově povolována pouze reklamní zařízení sloužící k označení provozoven nacházejících se u dané komunikace.