Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury má odstranit především problémy s výkupem pozemků.

Dosavadní maximální limity cen pro výkup pozemků se mají změnit v pevně stanovené ceny. U jiných než stavebních pozemků, tedy u polí nebo lesů, se sníží koeficient z dosavadních 16 na 8. Jejich cena se tedy stanoví tak, že se odhadní cena vynásobí osmi.

U stavebních pozemků se odhadní cena vynásobí koeficientem 1,15 a bude to rovněž pevná cena místo dosavadního maximálního limitu. Novela obsahuje i přechodné ustanovení, které uvádí, že dosavadní řízení se dokončí podle nynější úpravy.

Spirálovité zvyšování cen

Do oceňování vykupovaných pozemků se také nově nemá započítávat zvýšení ceny jiných pozemků v souvislosti s jejich výkupem. To má zabránit spirálovitému zvyšování odhadních a následně kupních cen. Ceny by se také neměly navyšovat, pokud je investor kupuje od jiné státní organizace, například od Lesů ČR.

Stát by také mohl kupovat pozemky určené ke směně za jiné, které od jejich vlastníků potřebuje k tomu, aby na nich mohl stavět. Poslanci poukazují na to, že nyní stát někdy nemá vhodné pozemky ve svém vlastnictví. Týká se to například zemědělců, kteří dávají přednost výměně za jiné pozemky, než jejich prodeji.