Hlavní obsah

Praha chce vytěsnit kamióny na okruh a zavést nízkoemisní zóny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Zákaz vjezdu kamiónů nad 12 tun do oblastí vymezených Pražským okruhem a zavedení nízkoemisních zón pro starší osobní vozy. Takový je plán pražského magistrátu, který ve středu novinářům představil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Výjimky by měla dopravní obsluha, což by posuzovaly městské části.

Foto: Právo

Stávající trasa Pražského okruhu

Článek

Dolínek chce návrh radě předložit na příštím jednání. "Možná to pomůže i státu, aby zrychlil přípravu výstavby okruhu," uvedl Dolínek. Právě dostavba Pražského okruhu je podle náměstka jediným komplexním řešením dopravní situace v Praze.

Podle studie, kterou si Praha nechala vypracovat na Českém vysokém učení technickém, by bylo vhodnější vjezd kamiónů zakázat až od doby otevření Pražského okruhu. "Máme zatím předběžně negativní stanovisko policie (k zákazu vjezdu kamiónů ještě před otevřením Pražského okruhu - pozn. red.),“ řekl dále Dolínek. Podle ministerstva dopravy je zákaz v kompetenci Prahy, pokud existuje alternativní trasa.

„Záleží na informacích, které od nich dostaneme, potom se tím budeme zabývat,“ uvedl k případné žádosti vedoucí odboru služby dopravní policie pražského krajského policejního ředitelství Pavel Švrčula. Oficiálně se město na policii zatím neobrátilo.

Překvapeni jsou i dopravci. Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia doporučil, aby se město primárně zasadilo o dobudování okruhu. „Vyhlašování takto zásadních regulací bez projednání s dotčenými subjekty je arogantní,” konstatoval a dodal, že přeložení jednoho kamiónu na 10 dodávek „by nezlepšilo ani ovzduší, ani dopravu”.

Nároky se budou zpřísňovat

Nízkoemisní zóna má podle plánů od roku 2017 pokrývat území Prahy 1 až 3, 4, 7, větší část Prahy 4 a 10 a menší části Prahy 5, 6, 8 a 9. Nebudou tam smět auta s naftovými motory vyrobená před rokem 2001 a s benzínovými staršími roku 1993. Výjimku dostanou MHD či auta záchranářů.

„Jde o poměrně malé procento automobilů, ale to neznamená, že to nemá cenu,“ uvedl Dolínek s tím, že chce postupně za dva roky zvýšit požadavky až na dodržení normy na euro 4, která platí od roku 2005.

Automobilová doprava představuje v současné době nejvýznamnější zdroj znečištění ovzduší na území Prahy. Pravidelně každou zimu trápí Prahu smog. Jeho první výskyt letos na podzim vyhlásili meteorologové v noci na pátek. Situace byla způsobena zvýšenými koncentracemi polétavého prachu. Příčinou vyšších koncentrací smogu je kromě automobilové dopravy také spalování odpadů, vytápění tuhými palivy nebo výroba elektřiny v tepelných elektrárnách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám