Hlavní obsah

K dopravě na Šumavě se firma dostala zřejmě podvodem

Právo, Patrik Biskup

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letos na jaře vysoutěžila společnost Ptáček-autobusy z Klatovska veřejnou zakázku za několik miliónů korun na suplování vlaků během tříměsíční výluky na trati z Nýrska do Železné Rudy. České dráhy (ČD) jako zadavatel tendru požadovaly nasazení ekologických autobusů, jejichž stáří nesmělo překročit 10 let. Právo zjistilo, že minimálně tři autobusy, které vítězná firma nabídla, byly vyrobeny před rokem 2005.

Foto: Michal Kvapil, Novinky

Autobusy měly suplovat vlaky během tříměsíční výluky na trati z Nýrska do Železné Rudy.

Článek

Soutěž k zajištění náhradní autobusové dopravy od 16. 3. do 15. 6. vyhlásily ČD v únoru. Šlo o zakázku za šest miliónů korun. Protože trasa vedla skrz chráněnou krajinnou oblast Šumava, museli uchazeči dodržet základní kvalifikační podmínku, a to nasazení autobusů mladších deseti let a splňujících emisní normu Euro 4.

Obstáli tři dopravci

Podle podkladů obstáli tři dopravci, kteří pak zakázku dražili. Kdo dal nejnižší cenu, vyhrál. Vítězem se stala společnost Ptáčekautobusy. Nabídla, že výluku odjezdí za necelých pět miliónů.

„Při splnění všech zadávacích kritérií, zejména pak stáří vozového parku, by realizace zakázky za takovou cenu nebyla už rentabilní. Pokud tam ale najdu možnosti, jak podmínky obejít, tak to je o něčem jiném,“ reagoval Miroslav Hucl, ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň, která se tendru také zúčastnila.

Právo získalo od ČD seznam autobusů s registrační značkou a rokem výroby, který společnost Ptáček-autobusy předložila v nabídkovém řízení. U tří z nich nesouhlasí rok výroby s údaji uvedenými v evidenci vozů autobusových dopravců. Podle této evidence jsou starší až o pět let. „Naše data čerpáme z výrobních štítků na autobusech,“ řekl Právu správce evidence.

Údaje neověřovali

Právo kontaktovalo ministerstvo dopravy (MD), aby v centrální evidenci vozidel prověřilo, kdy byly autobusy pro zmiňovanou výluku uvedeny do provozu.

„Věc jsme začali řešit s Českými drahami,“ řekl mluvčí MD Tomáš Neřold. Nevyloučil, že mohou následovat další právní kroky. „Tuhle možnost ověření cestou MD vítáme,“ reagovala mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Zástupci ČD přiznali, že si údaje o stáří autobusů u vítězného dopravce v žádných databázích neověřovali. „Předložil nám scany technických průkazů s podepsaným čestným prohlášením, že údaje jsou pravdivé. Tím splnil podmínky zadávací dokumentace a vyhrál, protože nabídl nejnižší cenu,“ řekl ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Plzeňském kraji Vladimír Kostelný.

Stačí čestné prohlášení

Tvrdí, že se řídili vnitřní směrnicí podniku. „Nastavuje podmínky dokládání kvalifikačních předpokladů u veřejných zakázek, to znamená, že v některých případech stačí, když uchazeč předloží čestné prohlášení, že je splňuje,“ dodal.

Výluk je podle něj tolik, že na ověřování údajů nejsou kapacity. „Proto je to takhle nastavené a podle toho se řídíme. Tím bych tu záležitost považoval za vyřízenou. Já s vámi nechci tyto věci prověřovat a ještě podávat trestní oznámení,“ uzavřel Kostelný.

Společnost Ptáček-autobusy nyní získala od ČD další zakázku k zajištění náhradní dopravy na stejné trase od 15. září do 29. října. Tentokrát ČD v zadávacích podmínkách posunuly limit stáří autobusů na 15 let. Právo požádalo společnost o vyjádření. Na otázky zaslané e-mailem do jejího sídla nikdo nereagoval.

Reklama

Výběr článků

Načítám