Co říkáte na podané pozměňovací návrhy k novele loterijního zákona?

KDU-ČSL od začátku říká, že k hazardu je třeba postupovat diferenciovaně podle jeho dopadů na společnost. Zcela zásadní ale je, že v minulém týdnu proběhla jednání ANO s ČSSD, o kterých jsme se dozvěděli až potom, co proběhla. Měli jsme řadu otázek, které jsme tak nemohli projednat. Návrh tedy není koaliční. Odmítáme tolerovat, aby se ANO dohodlo s ČSSD a automaticky počítali s tím, že zvedneme ruku pro jejich návrh. To je nepřijatelné.

Jaké zdanění pro různé druhy hazardu navrhujete?

Naším záměrem je, aby proběhl kulatý stůl s představiteli ministerstva financí a provozovatelů hazardních her. Diferenciaci sazeb podporujeme, stejně jako jejich zvýšení, ale musí to být nastaveno tak, aby to Českou republiku nenahnalo do arbitráží. Přílišné zvýšení daní by navíc mohlo způsobit, že provozovatelé hazardu z České republiky odejdou a poroste nelegální sázení.

Nedávný rozsudek Evropského soudního dvora odsoudil nepřiměřeně vysoké zdanění hazardu v MaďarskuNizozemsku. Už mnoho týdnů žádám, aby ministerstvo financí vypracovalo analýzu, že toto nehrozí. Ministerstvo tuto analýzu ale do dnešního dne nemá.

Co si myslíte o zvýšení fixního poplatku za každý hrací automat?

Je otázkou, kolik představuje navrhované zvýšení ze současných 55 na 110 Kč na automat v celkové daňové zátěži. Ministerstvo financí nám ale na to nedalo jasnou odpověď.

Které druhy hazardu by měly být zdaněny nejvíce a které naopak nejméně?

Nejvyšší zdanění bych navrhl u „beden“, tedy klasických hracích automatů a z pohledu adiktologie také u on-line sázek. Posledně jmenované představují v současnosti největší nebezpečí u mladistvých, jsou dostupné v každém mobilu nebo tabletu 24 hodin denně. Nejméně nebezpečné jsou na druhé straně sázky, napadá mě Sportka. Když si někdo jednou týdně vsadí, tak je to nebezpečí úplně o něčem jiném.

Pokud chceme daně zvyšovat, je ale třeba provozovatelům na druhou stranu říci, že stát zajistí boj proti nelegálním provozovatelům.