Detektivové se zajímají o způsob nabytí právní moci tohoto lejstra z roku 2011, neboť někdo zřejmě padělal na úřední listině podpis jednoho z účastníků stavebního řízení, aby kraj stihl termín pro získání miliónů z Bruselu.

„Policisté odboru hospodářské kriminality prošetřují okolnosti rekonstrukce průtahu Lískovou. V této věci zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání zvlášť závažného zločinu poškození finančních zájmů Evropské unie s trestní sazbou až deset let,“ potvrdila mluvčí Krajského ředitelství policie v Plzni Jana Tomková. Podle ní zatím nikdo obviněn nebyl.

Na papíře jako zázrakem byl

„S ohledem na probíhající vyšetřování zatím nebudeme poskytovat bližší podrobnosti,“ dodala Tomková.

Náklady na stavbu za 61 miliónů korun pokryly z 85 procent evropské peníze. Jednou z podmínek pro získání dotace mělo být vydání pravomocného stavebního povolení do určitého termínu.

A protože papír s kulatým razítkem spatřil světlo světa na poslední chvíli a už nezbýval čas zabývat se případnými námitkami účastníků stavebního řízení v rámci odvolání, byla snaha dostat rozhodnutí o stavbě do právní moci prakticky okamžitě.

Úřední dokument s padělaným podpisem (druhý zhora).

Úřední dokument s padělaným podpisem (druhý shora).

Úředníci to vyřešili tak, že obešli účastníky řízení a stavební povolení jim osobně předali. Nechali si podepsat doklad, že proti němu nemají námitek a vzdávají se tak práva na odvolání.

Problém nastal v okamžiku, kdy úředníci zjistili, že jeden z účastníků řízení je mimo republiku a vrátí se až po termínu, kdy mělo být pravomocné stavební povolení odevzdáno jako součást žádosti o čerpání dotace z Regionálního operačního programu Jihozápad (ROP).

Podpis muže, který ve správním řízení vystupoval z pozice majitele pozemku sousedícího s opravovanou silnicí, se ale nakonec na stavebním povolení zázračně objevil.

Nemohl to podepsat

„Rozhodně jsem to nemohl podepsat. V době, kdy stavební povolení bylo vydané – tedy 23. 2. 2011, až do doby, kdy nabylo právní moci – 3. 3. 2011, jsem prokazatelně cestoval po Střední Americe,“ řekl Právu 46letý muž a jako důkaz předložil cestovní pas se vstupním razítkem do Mexika s datem, kdy měl podepsat osobní převzetí stavebního povolení.

Plzeňský kraj jako investor stavby prostřednictvím příspěvkové organizace Správa a údržba silnic (SÚS) pověřil vyřizováním agendy kolem stavebního povolení majitele domažlické realitní kanceláře Milana Mrázka.

Ten Právu už dříve potvrdil, že rozhodnutí o stavebním povolení se kvůli zkrácení lhůty k nabytí právní moci doručovalo účastníkům řízení přímo do ruky, přičemž zároveň podepisovali papír, že se vzdávají práva na odvolání.

„Měli jsme to rozdělené, já jsem obcházel jednu skupinu těchto lidí a tu druhou někdo ze správy silnic. Ten člověk, jehož podpis měl být zfalšován, do té mé skupiny nepatřil,“ prohlásil Mrázek.

Projekt rekonstrukce silnice Klenčí–Lísková byl rozdělen do dvou etap. V srpnu 2012 putovala z ROP na účet Plzeňského kraje první část dotace ve výši 43,7 miliónu korun, žádost o platbu za druhou etapu už ale ROP pozastavil do uzavření vyšetřování ze strany trestních orgánů.

„Policii jsme umožnili v rámci součinnosti nahlédnout do dokumentace zmiňovaného projektu. Vzhledem k tomu, že projekt je nadále v probíhajícím šetření policie, která dosud neukončila své prověřování, nemůžeme poskytnout další bližší informace,“ sdělil Karel Hron, který je pověřen vedením ROP Jihozápad.