Jednotný informační systém dokončuje Česká školní inspekce (ČŠI). Díky němu se podle ministra školství Marcela Chládka (ČSSD) zlepší i zabezpečení škol. Každý žák bude vybaven čipem, na který se dostane do školy. Zároveň se odešle informace o příchodu do elektronické třídnice, ale i rodiči do mobilu.

„Zároveň je čip napojen na každou učebnu, takže učitel, který jde po chodbě kolem, má hned díky tabulce u dveří dokonalý přehled, kolik je tam dětí, jaký předmět a kdo ho tam učí,“ popsal Chládek.

Registr učitelů

Po síti budou propojeny s třídnicí i žákovské knížky, rodič tak bude moci on-line ze svého mobilu sledovat, jaké známky ratolest dostává. Systém má pomoci také ředitelům od přebujelé byrokracie. „Máme řadu informačních systémů, které mezi sebou nekomunikují. Řada institucí chce stejné informace, přitom si je nevyměňují,“ řekl Chládek.

Resort bude mít informace o personálním stavu škol, takže bude možné lépe finanční prostředky zacílit. „Díky technologii dnes už víme, že v oblasti outsourcingu školních jídelen máme prostředky v řádu 10 miliónů korun, kterými se plýtvá. Podařilo se nám zjistit přesné toky a kam by se měly nasměrovat,“ uvedl ministr.

Dál počítá se zřízením registru učitelů, který v průběhu schvalování vypadl z nedávno přijaté novely školského zákona. „Nedovedu si představit, že by registr učitelů nebyl. Počítám, že by byl spojený s kariérním řádem. Roční provoz by vycházel jen na osm miliónů korun,“ uvedl.

Tablety do školních lavic

Nový informační systém je již v provozu, školy se do něj mohou dobrovolně zapojovat. Obsahuje několik modulů, inspekce ho využívá například pro vykazování úrazů, výběrové testování žáků nebo elektronické zjišťování nahrazující osobní inspekční návštěvu. Navázaný je na něj také portál, kde si může veřejnost vyhledat školu podle zadaných kritérií.

Chládek včera hovořil také o tom, že do roku 2020 by mohly mít všechny děti v ZŠ tablety. „Děti s těmito technologiemi umějí pracovat velmi dobře,“ řekl s tím, že už se prokázalo, že děti díky tabletům mnohem víc baví výuka, která se tím zrychlila o dvacet procent. „Je tam obrovská výhoda, že učitel vidí na svém pultíku přístup všech dětí, jejich postup, kam se posouvají,“ dodal.

Mimo jiné včera také odmítl kritiku Amnesty International, podle níž české školství diskriminuje Romy. Podle Chládka nebyla zpráva založena na pravdivých údajích. Pracovnice této organizace se prý na ČŠI dozvěděla, že se jedno z podezření nepotvrdilo, a neinformovala o tom generálního tajemníka Salila Shettyho.