Budova byla dokončena už vloni a získala od architektů a odborníků titul Stavba roku 2014. Nyní v ní je možné prohlédnout si celkem 25 letadel, z toho 21 funkčních originálů i replik historických strojů, mezi nimi i létající replika dřevěného letadla Metoděje Vlacha z roku 1912. Šlo o první české letadlo poháněné automobilovým motorem.

Provozuschopné repliky nejstarších českých letadel.

Provozuschopné repliky nejstarších českých letadel.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

V muzeu je kromě toho k vidění například německá stíhačka z první světové války, americké sportovní letadlo z 30. let nebo jedno z nejslavnějších českých sportovních cvičných letadel Trenér. Některá letadla jsou zapůjčená z Národního technického muzea či Vojenského historického ústavu, další jsou ze soukromých sbírek a Nadace Metoděje Vlacha, za jejímž vznikem stojí jeden ze zdejších leteckých nadšenců a příznivců aviatiky Vladimír Handlík.

Nejstarší exponáty v muzeu Metoděje Vlacha.

Nejstarší exponáty v muzeu Metoděje Vlacha.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

„Otevření muzea završilo třináctileté snažení o připomenutí významné osobnosti, stavitele prvního českého letadla Metoděje Vlacha,“ uvedl Handlík.

Slavnostního otevření leteckého muzea se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka.

Slavnostního otevření leteckého muzea se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

V centru Mladé Boleslavi, v místech, kde poprvé Vlach vzlétl, už stojí jeho památník. Teď přibylo muzeum. To kromě prohlížení letadel nabídne i několik simulátorů, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet létání, seskok padákem nebo výcvik kosmonautů. V expozici nechybí ani letecké historické kombinézy, uniformy nebo letecké přístroje.

Slavnostního otevření leteckého muzea se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka. „Česká republika má velkou průmyslovou a technickou tradici. Přál bych si, abychom měli i průmyslovou budoucnost. Toto nové muzeum by mohlo hlavně malé návštěvníky přitáhnout k technice,“ řekl Sobotka.

Letadla jsou zapůjčená z Národního technického muzea či Vojenského historického ústavu, další jsou ze soukromých sbírek.

Letadla jsou zapůjčená z Národního technického muzea či Vojenského historického ústavu, další jsou ze soukromých sbírek.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Po slavnostním zatočení vrtulí, které se konalo místo tradičního střihání pásky, technici některé exponáty vytlačili před budovu muzea, aby letci předvedli, že skutečně létají. Nad hlavami diváků kromě historických strojů přelétly i stíhačky Gripen ze základny v Čáslavi a na zdejším letišti přistál parašutista s obří českou vlajkou.

Investorem stavby je Středočeský kraj. Náklady se vyšplhaly na částku kolem 150 miliónů.

Projekt vznikl už za hejtmanství Davida Ratha (tehdy ČSSD), ale po jeho zatčení kvůli korupční aféře vyšlo najevo, že Rath a jeho podřízení údajně stavbu zadali, ačkoli věděli, že na ni nezískají evropské dotace, jak původně předpokládali, a v krajském rozpočtu na to nebyly peníze. Hledat finance na již probíhající realizaci pak museli Rathovi nástupci.

Muzeum by mělo být prozatím otevřené denně. V zimních měsících bude provoz zřejmě omezen jen na víkendy, případně se otevře pro předem ohlášené skupiny. Provoz hradí kraj, který letecké muzeum přičlenil k regionálnímu Muzeu Mladoboleslavska.

Jeden z exponátů nově otevřeného leteckého muzea

Jeden z exponátů nově otevřeného leteckého muzea

FOTO: Radek Plavecký, Právo