„Mně připadá zvláštní, že zatím nebyla využita cesta zveřejnění všech smluv a všech kontraktů, které se této kauzy týkají. Myslím si, že společnost Skanska a ta další firma, tuším že Geosan, která se podílela na tom přerozdělení zakázky, by přece měly ve vlastním zájmu, v zájmu své vlastní dobré pověsti zveřejnit všechny smlouvy,“ řekl ve čtvrtek novinářům Sobotka.

Zopakoval, že o věci chce mluvit ve vládní koalici. „Už jsem avizoval, že o tom chci mluvit jak s panem (předsedou hnutí ANO, které Ťoka do vlády navrhlo) Babišem, tak i s panem (předsedou KDU-ČSL) Bělobrádkem, abychom tu situaci zhodnotili. A do té doby by měl pan Ťok učinit vše pro to, aby se ty věci vysvětlily," dodal premiér.

Sobotka opakovaně apeloval na všechny zúčastněné, aby byli v této věci maximálně otevření a rozptýlili tak pochybnosti. Firma Skanska i ministr Ťok v minulých dne nařčení odmítli.

Úplatky za 100 miliónů

O podezření z korupce ve Skansce informoval tento týden Český rozhlas. Švédští interní auditoři v roce 2011 údajně zjistili, že česká pobočka Skansky vyvedla ze svého hospodaření nejméně 100 miliónů korun. Peníze údajně putovaly na úplatky do firmy, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7.

Výběrové řízení na dostavbu silnice R7 vyhrálo v roce 2008 konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska. Šlo o zakázku za 2,2 miliardy korun. Vedoucím konsorcia byla podle Radiožurnálu Skanska se 71,5 procenta, o dva roky později se 16,5 procenta vzdala ve prospěch Geosanu. Geosan získal peníze, ale místo aby začal sám stavět, najal si na výstavbu mostu Skansku, ale za méně peněz, popsal v úterý Radiožurnál.

Ministr dopravy poslal Sobotkovi své písemné vyjádření k případu a je připraven mu podrobně vše vysvětlit i osobně, uvedlo již ve středu ministerstvo.

„Auditoři zodpovědní centrále Skanska ve Švédsku šetřili možné porušení vnitřních předpisů. Na základě všech prověřených dokumentů a osobních výpovědí vznikla závěrečná zpráva auditorů, která jednoznačně vylučuje jakékoli porušení etických zásad či korupční jednání,“ napsal v dopise premiérovi Ťok.

Rozdíl v cenách podle něho způsobil pokles hodnoty stavebních prací na trhu mezi roky 2008 a 2011, kdy se zakázka začala realizovat. Jako problematické naopak Ťok vidí skutečnost, že Skanska byla zároveň objednatelem a zhotovitelem prací.