Loni na podzim se zastáncům pěší zóny na nábřeží v centru Prahy povedlo vyjednat krátkodobé uzavření nábřeží automobilové dopravě na pět po sobě jdoucích sobot. Jednalo se o experiment, který měl ukázat, jestli je možné zavést opatření natrvalo. Případná pěší zóna by měla vzniknout mezi mostem Legií a Karlovými lázněmi.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Pražský magistrát zatím počítá s tím, že na Smetanově nábřeží zůstane automobilová doprava zachována. „Otázka její případné redukce bude řešená až po otevření tunelu Blanka a po důkladném vyhodnocení dopravní situace,“ sdělila mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Důvodem budou prý jisté změny v chování řidičů a v jimi preferovaných trasách. Práce na tunelu by měly skončit na jaře příštího roku. [celá zpráva]

Blanka centru nepomůže, tvrdí zastánci pěší zóny 

Podle iniciativy Auto*Mat, která pěší zónu na nábřeží dlouhodobě prosazuje, ale z informací o změnách intenzity provozu po spuštění tunelu vyplývá, že k výraznému úbytku aut projíždějících historickým centrem nedojde.

„Aby tunel Blanka sloužil jako obchvat centra, je potřeba omezit tranzit cennými ulicemi Malé Strany a přes Křižovnické náměstí a udělat první kroky pro humanizaci Severojižní magistrály,“ vysvětlil Vít Masare z Auto*Matu.

„Na září a říjen chystáme sérii celoměstských i lokálních politických debat s kandidáty na vedoucí funkce na magistrát Prahy i jednotlivých městských částech,“ uvedl Masare.

Petice pro i proti 

Iniciativa za myšlenku bojuje už od roku 2005. Kromě akce Nábřeží žije sepsali také Petici za pěší zónu na Smetanově nábřeží, kterou aktuálně podepsalo skoro 2900 lidí.

Za „nezodpovědný a naprosto nepřipravený experiment“ označila tehdejší akci petice s názvem Praha 1 trpí – petice proti uzavírání Smetanova nábřeží. Autorům vadí, že uzavírky nábřeží odklánějí dopravu do přilehlých ulic, které nejsou na tranzitní dopravu dimenzovány.

Podle Auto*Matu neodpovídá stav nábřeží jeho využití. Podle studie, kterou nechali vypracovat, se jedná o jednu z nejkrásnějších promenád, kterou však ze 45 procent zabírají automobily. Od roku 1999 prý ubylo 30 procent chodců a prostor je nadměrně zatěžován hlukem. Cílem Auto*Matu je vytvořit klidovou zónu, avšak se zachováním průjezdu pro rezidenty a jinou nezbytnou dopravu.