Hlavní obsah

Papírové kupóny jako náhrada za opencard mohou být za 14 dní realitou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Praha se v noci na úterý dohodla se společností eMoneyServices (EMS), že provoz karet opencard bude zajištěn do konce června. Hlavní město musí začít platit dluhy, které vůči firmě má. Zároveň Praha připravila krizovou variantu, podle níž by lidé, kterým platnost opencard končí a ti, kteří by chtěli nový jízdní doklad, dostávali již za 14 dní papírové kupóny. EMS nově nabízí městu vstup mezinárodních investorů do celého projektu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Opencard

Článek

Do stávající městské společnosti Operátor Opencard by vstoupili mezinárodní investoři, například banky, kteří by se s Prahou a eMoneyServices (EMS) dělili o zisk.

EMoneyServices, dcera e Money Group (eMG), by Praze prodala majetková práva k opencard. Cenu vyčíslil na 85 miliónů korun. „Praha neztratí kontrolu nad systémem opencard,” řekl mluvčí eMG Martin Opatrný.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Město musí zaplatit dluhy

Radní za TOP 09 podle informací o zavedení papírových průkazek jednali v pondělí dlouho do noci. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na úterním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít.

Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.

Ještě v noci na úterý se ale radní sešli se zástupci EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 miliónů korun, které dluží za licence pro 250 000 karet. Podle některých informací si ale EMS může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 130 miliónů korun.

Půl miliardy za licenci Praha platit odmítá

Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Praha se proto snaží od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma ale žádala 500 miliónů korun, což město považuje za nepřijatelné.

Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na "nové řešení". Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví.

Předprodej by zkolaboval, tvrdí dopravní podnik

Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky.

Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. "Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 miliónů. [celá zpráva]

Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Nejasný je i převod ročních kupónů. Cena jízdného by zůstala stejná.

Opencard
Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 miliónu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem miliónu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.

V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.

Reklama

Související témata:

Související články

Praha pohřbí opencard

Hlavní město nebude platit společnosti eMoneyServices (EMS) stovky miliónů korun za licence k projektu Opencard. V úterý to uvedl primátor Tomáš Hudeček (TOP...

Výběr článků

Načítám