Ministerstvo obrany proto chce již letos vypsat výběrové řízení na pořízení dalších třiceti kolových transportérů určených pro velící důstojníky (10 vozů) a pro radisty (20 vozů). Podle informací Práva má na nové transportéry vyhrazeno 1,6 miliardy korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Ministerstvo předpokládá, že již na podzim začne obrněnce nakupovat. „O způsobu zadání veřejné zakázky nebylo ale ještě rozhodnuto,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Petr Sýkora.

Generálové žádají, aby se nepořizovala úplně nová značka obrněnců, ale vybral se stroj, který už mají ve vozovém parku. „Velitelská a spojovací vozidla by měla s ohledem na jejich určení a logistické zabezpečení zapadat do konceptu prostředků, které již máme k dispozici,“ řekla Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Šéf obranné asociace lobbuje za Přelouč

V takovém případě mají největší šanci pandury, které vyrábí rakouská firma Steyr. V úvahu připadají ještě obrněnce italského výrobce Iveco či německý Dingo – od každého má armáda 15 kusů.

Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka lze očekávat, že vojáci budou chtít, aby se nakoupily pandury, ale jako lepší řešení navrhuje, aby dostala přednost česká firma SVOS z Přelouče, jež vyrábí transportér VEGA.

„Mám informaci, že na generálním štábu jsou pro pandury, protože je to pro ně nejjednodušší. My se ale domníváme, že VEGA by byla ideální, protože je od českého výrobce a splňuje veškeré požadavky armády,“ sdělil Hynek Právu.

Máme šanci, věří ředitel firmy

Generální ředitel SVOS Přelouč Jaroslav Černý Právu řekl, že budou o zakázku usilovat. Věří, že mají šanci. Podmínku vojáků, aby šlo o podobný stroj, který už využívají a který nebude vyžadovat jiný způsob servisu, podle něj splňují. VEGA je postavená na podvozku Tatry 815, která je v armádě hojně používaná.

„Naše vozidlo by mělo v armádě zabezpečenou logistiku, protože všechny díly jsou používány u vozidel, která armáda už má,“ řekl Právu Černý.

Vývoj obrněnce VEGA firma dokončila přede dvěma lety a snaží se je exportovat. „Každý zájemce se ale ptá, jestli je používá naše armáda,“ poznamenal.

Obrana chtěla velitelské a spojovací vozy koupit již před osmi lety. Byly součástí nákupu 199 vozů Pandur za 20 miliard korun, který podepsala v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka.

Když ale Topolánkova vláda zredukovala obchod na 107 vozů za 14,4 miliardy korun, velitelské a spojařské verze byly vyškrtnuty.

Vojáci proto musí provizorně používat spojařské vozy, které jsou umístěny v pásových vozech BVP, ale jsou proti moderním kolovým strojům pomalejší a ne zcela kompatibilní s radiotechnikou používanou v NATO.

Obrana chystá další miliardové zakázky

Kromě nákupu obrněnců chce obrana již letos vypsat výběrové řízení na tři letištní radiolokátory za půl miliardy korun a pět 3D radarů MADR za 1,75 miliardy korun.

Podle materiálu chce během příštích let obrana investovat přes dvě miliardy korun do servisu svého leteckého parku. Půl miliardy plánuje vydat na servis L-159, dalších 502 miliónů na údržbu dvou letounů Airbus A-319, k tomu 592 miliónů na servis vrtulníků řady Mi a 768 miliónů na jejich generální opravy.