"Tisíciprocentně garantuji, že tam ty vrstvy jsou," uvedl v pondělí na setkání s novináři generální ředitel firmy Eurovia Martin Borovka s tím, že společnost ministrovi dopravy Zdeňku Žákovi předala příslušné důkazy z doby výstavby v letech 2002 až 2005. Jeho slova má prověřit další série sond, které se uskuteční ještě do zimy a u kterých by měly být přítomni zástupci ministerstva, stavební firmy a nezávislých odborníků.

Původně ministerstvo dopravy uvedlo, že kvůli chybějící vrstvě bude nutné část dálnice zbourat a postavit znovu, nyní ministr od tohoto ustoupil a mluví pouze o opravě. Zároveň ale uvedl, že nemá důvod nevěřit výsledkům vrtů, které uskutečnilo ŘSD.

Nevyloučil ale případné personální změny v této ministerstvu podřízené organizaci, pokud by se ukázalo, že vrtané sondy, které údajné chyby na D47 objevily, byly provedené neodborně. "V momentě, kdy budu mít takové informace, budu jednat bez ohledu na to, zda mi mandát vyprší za minutu, nebo za půl roku," dodal šéf dopravního resortu v demisi.

Dálnice se může vlnit dále

Kdy bude zvlněná D47 v bezvadném stavu, zatím není podle ministerstva ani stavební firmy možné odhadnout. Není totiž jasné, jak dlouho se ještě bude podloží dálnice hýbat, dodal Žák s tím, že ty nejdramatičtější dynamické jevy jsou již ale minulostí. Podle Borovky bude škoda na dálnici do 125 miliónů korun, což jsou tři procenta z její celkové ceny.

Dálnice D47 je známá především kvůli zvlnění části povrchu, které se objevilo krátce po uvedení dálnice do provozu v roce 2008. Podle Ředitelství silnic a dálnic zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to však odmítla.