Hlavní obsah

Nešvar českých řidičů: nezipují a stojí jako ovce v koloně

Novinky, mak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Určitě to alespoň jednou zažil každý řidič. Plížíte se v dlouhé koloně a z levého pruhu se snaží rychleji jedoucí auto dostat nejlépe na začátek kolony a zařadit do vašeho pruhu. Řidič, který si kolonu slušně vystojí, označí řidiče z levého pruhu za nezdvořáka, který předbíhá. Ale je tomu skutečně tak, nebo se jedná o pouhou metodu zipování?

Metoda zipu je pro mnohé řidiče stále neznámou. Víte, jak správně funguje?Video: Novinky

 
Článek

„Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu,“ říká zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v odstavci 12.

Jednoduše řečeno, zip umožňuje zkapacitnit pozemní komunikaci v případě, že se snižuje počet jízdních pruhů. Při souběžné jízdě se používá tam, kde jeden z jízdních pruhů končí a vozidla se zařazují do pruhu průběžného.

Aby nevázla doprava a vozidla, kterým končí pruh, nemusela zastavit a potom se pracně zařazovat do průběžného pruhu, platí pravidlo, že se zařazují střídavě. To znamená, že ti, co jedou v průběžném pruhu, jsou povinni na střídačku nechávat místo pro ty, kteří jedou v pruhu, který má překážku nebo končí.

Foto: Novinky

Správná metoda zipu

Trochu spornou věcí je, že není přesně stanovena vzdálenost před překážkou, ve které by se mělo začít zipovat. „Mělo by to být před překážkou, neříkám bezprostředně, ale před vlastní překážkou. Nikoli se tam tlačit 300, 500 metrů před tím, to by nebylo správné. Ideální je to posledních 100, 200 metrů podle rychlosti jízdy, tam by se mělo začít zipovat,“ dodává vedoucí oddělení BESIP Roman Budský.

Řidiči by měli být ohleduplní

Často se proto naskýtá otázka, zda je v pořádku, když pomalu se sunoucí kolonu předjíždí čekajícími řidiči v lepším případě nazývaný nezdvořák. Ano, podle zákona nic špatného nedělá, což mnozí nevědí. Někteří za práva „slabších“ dokonce bojují tak, že mnohdy povyjedou a zablokují oba pruhy, aby nebylo možné dojet na konec. Ale pozor, takovéto případy mohou být chápány jako přestupek.

Podle experta Budského pravidlo zipu ještě zcela nepřišlo do povědomí českých řidičů. Nabádá proto k ohleduplnosti a nevynucování přednosti. „Pokud máte pocit, že vás tam někdo nechce pustit, nemá smysl si vehementně vymáhat místo, protože to pak s velkou pravděpodobností skončí nehodou a to znamená totální kolaps v daném úseku silnice. Účastníkům nehody to pak zabere celé týdny běhání po pojišťovnách a servisech. Rozklíčování, kdo je vlastně viníkem, totiž může být poměrně problematické.“

Anketa

Jak se chováte při zúžení na silnici?
Jedu dál a spoléhám na metodu zipu před překážkou
60,5 %
Zařadím se brzy, ale auta z druhého pruhu metodou zipu pouštím
30,6 %
Zařadím se brzy a auta z druhého pruhu, která nestála v koloně, nepouštím
8,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 14433 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám