Právu to v pondělí sdělili šéfové zahraničních poboček Českých center, kteří si dali dostaveníčko přímo v moravskoslezské metropoli. Mimo jiné zde pokřtili zbrusu nový katalog o významném ostravském vědci Ottu Wichterlem, který vynalezl měkkou kontaktní čočku. Katalog v angličtině si od generální ředitelky Českých center Vilmy Anýžové převzal syn světově proslulého vědce Kamil Wichterle.

Další náplní ostravského setkání ředitelů center bylo to, aby se nechali inspirovat od místních kulturních zástupců, jak do tohoto „razoviteho“ kraje nalákat turisty ze všech koutů světa.

„Pobočky Českých center totiž působí ve 22 městech světa, od Berlína přes Paříž, Londýn, Soul až po New York, kde se šéfové snaží šířit dobré jméno České republiky. Lákají pak především na českou kulturu,“ upozornila Anýžová s tím, že Ostravsko je právě regionem, o kterém je stále častěji v zahraničí slyšet. „A není to jen zdejší unikátní projekt Dolní oblasti Vítkovice či zdejší divadla, ale také hudební festival Colours of Ostrava či Janáčkův máj, zaujala i práce studentů Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě,“ vyjmenovávala Anýžová.

Lákají i golfová hřiště

„Dnes mě velmi překvapilo, že jsem se dozvěděla, že Moravskoslezský kraj má osm osmnáctijamkových golfových hřišť. Korejci milují golf, dokážu si představit, že je sem na tohle nalákám,“ usmála se zase šéfka pobočky Českých center v korejském Soulu Michaela Lee. Její kolegyně z New Yorku zase upozornila na to, že Američané milují klasickou českou hudbu. „I tu ostravskou. Hodně spolupracujeme se zdejším Centrem nové hudby,“ upozornila Pavla Niklová, šéfka newyorské pobočky.

Mecenáš ostravského umění, generální ředitel firmy Vítkovice Holding Jan Světlík, ředitelům sdělil, že Ostrava má být na co hrdá. „Ostrava je centrum unikátního industriálního dědictví, o tom by se svět měl dozvědět. Česko umí velmi dobře prodávat Prahu, ale neumíme prodávat náš krásný venkov, což je podle mě vše v Česku, kromě Prahy,“ zdůraznil Světlík.

Také podle Anýžové má Ostrava šanci v zahraničí zaujmout. „Nynější dvoudenní ostravská jednání by měla otevřít nové příležitosti pro zahraniční prezentaci města a kraje,“ uvedla Anýžová.

Jen za loňský rok Česká centra zorganizovala, nebo se podílela na realizaci více než 2 500 akcí, které vidělo přes tři milióny lidí na celém světě.