Článek
Nový zákon o zbraních a střelivu
S účinností od 1. ledna se ruší všechny papírové zbrojní průkazy a průkazy zbraní. Vše bude vedeno elektronicky v centrálním registru zbraní. Staré průkazy a doklady není potřeba nikam odevzdávat, lze si je nechat na památku.
Zbrojní průkazy už se nově budou nazývat „zbrojní oprávnění“. Z nynějších pěti skupin průkazů se stanou jen dvě. Kdo má nyní průkaz skupiny A, B nebo C, bude mít automaticky tzv. obecné zbrojní oprávnění. Kdo má zbrojní průkaz skupiny D nebo E, bude mít tzv. rozšířené zbrojní oprávnění, které v sobě zahrnuje všechny dosavadní skupiny zbrojního průkazu.
Zbrojní oprávnění bude mít platnost na dobu neurčitou a není třeba jej prodlužovat. Jednou za pět let ale musí držitelé předložit policii posudek o zdravotní způsobilosti. Zatímco poprvé policie k předložení posudku držitele vyzve, posléze už si dobu platnosti posudku musí hlídat sám. Lze si ale nastavit v Portálu občana upozornění na konec platnosti dokladů.
I nadále bude možné vše vyřídit osobně na pracovišti policejní služby pro zbraně a bezpečnostní materiál, jako je tomu nyní. Lze to ale nově učinit elektronicky přes Portál občana, kde půjde podat jakoukoliv žádost, provést registraci zbraně. Ohlásit převod jejího vlastnictví pak bude nově možné už na jakémkoliv pracovišti Služby pro zbraně a bezpečnostní materiál PČR a nikoli jen v místě trvalého bydliště.
Volební kampaně jen 150 dnů
Od ledna nabývá účinnosti také nová právní úprava volebních kampaní. Hlavní změnou je zavedení maximálního trvání volební kampaně v délce 150 dní, aby nemohla být prodloužena brzkým vyhlášením voleb, jak k tomu došlo v minulosti.
V novele se rovněž klade více důraz týkající se zákazu zveřejňování nepravdivých nebo urážlivých informací o kandidujících stranách a subjektech.
Nově také nebudou moci právnické osoby se sídlem mimo území ČR ani lidé bez českého občanství s výjimkou těch, kteří jsou ze zemí EU a mají v Česku přihlášený pobyt, poskytovat kandidujícím stranám dary a další plnění.
Dočasné volební občanské průkazy
V souvislosti s novým zákonem o volebních kampaních zavádí ministerstvo vnitra nový typ dočasného občanského průkazu vydávaného právě jen na volby nebo konkrétní hlasování v referendu. Bude sloužit k prokazování totožnosti například v situaci, kdy občan ztratí běžný občanský průkaz a nový mu ještě nebude vydán. Platnost dočasné občanky bude omezena na dobu konání voleb nebo referenda, tedy maximálně na dva dny.
O vydání dočasné volební občanky bude možné požádat na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností a v Praze u úřadu městské části, a to nejdříve pět pracovních dnů přede dnem konání voleb nebo referenda a nejpozději v první den jejich konání. V případě vícekolových voleb bude dočasný občanský průkaz vydáván pro každé kolo zvlášť.

Elektronické seznamy voličů i kandidátů
Od ledna bude díky novele zákona zprovozněn informační systém správy voleb, který postupně zelektronizuje vedení seznamů voličů i podávání kandidátních listin.
Dojde i ke zvýšení odměn členů volebních komisí. Řadový člen dostane nově 2500 korun místo nynějších 1800, předseda 3500 oproti stávajícím 2200 korun, místopředseda pak 3000 místo současných 2100 korun, zapisovatel stejně jako předseda 3500 korun.
Lepší ochrana matričních dokladů
Od ledna bude také rozšířen počet ochranných prvků na tiskopisech využívaných k vydávání rodných, oddacích a úmrtních listů. Tím budou tyto klíčové doklady, často využívané jako podklad pro vydání jiných dokladů či dokumentů, lépe chráněny proti padělání. Dosavadní rodné, oddací a úmrtní listy vydané na starších tiskopisech zůstanou nadále v platnosti.



