V posledním víkendu zemřelo na českých silnicích rekordních 14 lidí. Proč dopadl tak špatně?

Jde o to, na co jsme upozorňovali už před začátkem prázdnin. V druhé polovině srpna se lidé začínají vracet z dovolených, intenzita provozu se zvyšuje. To s sebou přináší stres, tvorbu kolon, únavu z delších cest.

Tyto faktory se pak podepisují pod nárůstem nehodovosti a bohužel tentokrát došlo i k tragickým následkům. My jsme příčiny samozřejmě rozebírali.

Byly tam případy vjetí do protisměru, nárazů do pevných překážek, jde o jasné dopravní nehody z nepozornosti a vliv na ně mohla mít právě únava, stres a zvýšená intenzita provozu.

Počasí ale tentokrát nijak extrémní nebylo.

Nebylo extrémní. Toho jsme byli svědky v druhé polovině července, kdy příčiny dopravních nehod souvisely s vysokými teplotami. Tady počasí takovou roli nehrálo, bylo víceméně průměrné. Šlo zkrátka o rizikové období konce prázdnin.

Vy jste už před prázdninami, někdy v posledních červnových dnech, upozorňovali, že chystáte bezpečnostní akce, zaměříte se na alkohol za volantem, dodržování předpisů. Trvala ta pohotovost celé prázdniny?

Už na začátku prázdnin, tedy první tři víkendy, které jsou z dlouhodobého statistického průzkumu dopravních nehod nejrizikovější, policejní prezident vyhlásil opatření k zintenzivnění činnosti policie. Týkalo se to období od 28. června do 14. července.

Na to pak navázala opatření jednotlivých krajů, která reagovala na specifika dopravy v daném regionu.

Co chystáte na poslední prázdninový víkend?

Jednal jsem s řediteli jednotlivých krajů a na úrovni krajských ředitelství jsou připravována opatření. Zaměřovat se budeme na hlavní silniční tahy.

Očekáváme návrat lidí z dovolených a i páteřní trasy rekreačních oblastí, stejně jako tranzitní komunikace přes Českou republiku budou velmi vytížené.

Dohlížet chceme na plynulost silničního provozu s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých krajů. Ve všech krajích bude dohled na rizikové lokality posílen. Netroufám si říci žádné číslo, protože ta věc je v gesci jednotlivých krajů, ale dá se předpokládat, že intenzita činnosti policie bude vyšší, což se projeví i na větším počtu hlídek dopravní policie.

Jak vypadá meziroční bilance počtu úmrtí na silnicích? V posledních letech obětí nehod ubývalo.

V prvních sedmi měsících – protože statistika za srpen ještě není uzavřena – jsme zaznamenali ve srovnání s loňskem pokles o 60 usmrcených osob.

Říkám velmi opatrně, že celoroční trend je zatím optimistický, ale je třeba dodat, že v měsíci červenci jsme zaznamenali naopak nárůst počtu obětí nehod proti loňskému červenci. Podepsalo se na tom právě ono pro rekreaci sice příznivé, ale pro provoz na silnicích výrazně nepříznivé počasí.

I přesto, že ještě v první polovině července byl vývoj velmi dobrý, pak se to bohužel úplně obrátilo a skončili jsme s celkovým počtem 72 usmrcených osob, což je o 6 víc než v loňském červenci.

Neprojevila se na nehodovosti situace na dálnici D1, kde probíhají masivní opravy?

Zajímavé je, že problémy zpravidla nenastávají přímo v rekonstruovaných úsecích. Ty byly projektovány tak – a my jsme se jako ředitelství dopravní policie na přípravě podíleli – aby vždy zůstaly zachovány dva pruhy v každém směru.

Ale i sekundárně by ta omezení mohla způsobit problémy na vzdálenějších místech...

Jistě. K problémům dochází spíš na uzavírkách, které jsou neplánované či havarijní, kdy je uzavřen jeden pruh a to s sebou přináší značné riziko dopravních nehod. Následkem ale ve většině případů bývají jen hmotné škody a další komplikace v dopravě.

Znamená to, že D 1 nebyla letos horší než v jiných letech?

Nemám teď k dispozici statistiku za dálnici D 1, ale podle informací, které mám, jsem nezaznamenal, že by tam byl nárůst následků nehod ve vztahu k rekonstruovaným úsekům.

Na to bychom reagovali nějakými dopravně-inženýrskými opatřeními. V rekonstruovaných úsecích došlo spíš ke zklidnění dopravy.