Hlavní obsah

Jako u snědeného krámu: Čeští vojáci nosí maskáče do roztrhání

Právo, Oldřich Danda

Jako u snědeného krámu vypadají armádní sklady s uniformami. Skladníci musí nešťastné vojáky odbývat slovy: Nemáme. A vojákům nezbývá než vyžít s tím, co mají, tedy občas nosit i roztrhané či záplatované maskáče.

Článek

Ale situace se podle informací Práva má zlepšit a vojáci budou moci během dvou měsíců své výstrojové body vyměnit za uniformy.

Již skoro tři roky se vojenským nákupčím nedařilo nakoupit vojenské stejnokroje, všechny zakázky totiž skončily nezdarem. Až minulý týden sekce vyzbrojování podepsala zakázku na nákup 12 tisíc blůz a kalhot za 10 miliónů korun, aby se zalátaly největší díry.

Podle šéfa úřadu pro vyzbrojování Pavla Bulanta by dlouhodobý nedostatek výstroje mělo definitivně vyřešit velké výběrové řízení na pořízení stejnokrojů za 90 miliónů korun, které je už v běhu.

Podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové se dostali do situace, kdy vojáci odcházejí ze skladů s prázdnou, i když už nemají na sebe nic kloudného. „Stav je opravdu již velmi kritický. V některých velikostech polních uniforem už nemáme ani kus, u zbývajících se pohybujeme pouze v desítkách kusů,“ řekla Právu.

Proč ale nedokázalo ministerstvo obrany za dva a půl roku udělat něco tak banálního, jako je nakoupit kalhoty a blůzy? „Protože v rámci konkurenčního boje je každá možnost – včetně odvolání či námitek u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – legitimní,“ řekl Právu Bulant.

Armáda nejdříve v roce 2010 sama zrušila tendr na uniformy, protože v soutěži zůstala pouze firma Xena, která stejnokroje nabízela prý za nepřiměřenou cenu.

„Sáhli jsme si do svědomí“

Ve druhém tendru, který obrana vypsala v říjnu 2011, vyhrály firmy Blažek a STV Group. Prostějovská firma Koutný, která do té doby uniformy armádě dodávala, ale podala stížnost k antimonopolnímu úřadu s tím, že jako jediná splnila armádní normu na podobu potisku maskáčů.

Úřad jí sice nedal za pravdu, ale zakázku zrušil kvůli tomu, že obrana firmě Koutný, když se snažila získat informace o armádní normě týkající se potisku, podala dodatečné informace a ostatním podnikům ne. Potisk maskování je u uniforem zásadní otázkou, protože technický popis zabírá desítky stran zadávací dokumentace. Maskování vyvinul výzkumný vojenský ústav podle barev, které se nejčastěji vyskytují v zeměpisném pásmu střední Evropy.

Podle Bulanta už nemohli riskovat další zrušenou soutěž, a proto využili zákonné možnosti nevypsat výběrové řízení a pouze oslovili tři české výrobce – firmy Blažek, Koutný a STV Group. Firma Koutný podala nejlepší nabídku a podle Bulanta by měla v polovině října dodávat. „Tyto dodávky uspokojí naléhavou potřebu a mezitím se snad objeví vítěz na velkou zakázku,“ podotkl.

Bulant uznává, že v minulosti nebyly soutěže vypsány vždy perfektně, ale že se poučili. „Na této malé zakázce jsme si vyzkoušeli veškeré věci, sáhli jsme si i do vlastního svědomí a upravili jsme normy pro hodnocení i český obranný standard, který nebyl dokonalý,“ poznamenal.

Velkou soutěž vyhlásil úřad již v lednu, šest zájemců splnilo kvalifikační podmínky a během několika týdnů budou úřadem vyzváni k podání nabídek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám