Pokud tento závěr posvětí i státní zástupci, má bývalé vedení ČD Cargo vyhráno. Detektivové prověřovali podezření hned na několik trestných činů - podvod, porušení povinnosti při správě cizího majetku a krácení daně. A to, zda někdejší management nezpůsobil nákladnímu přepravci různými operacemi a nevýhodnými zakázkami škodu přesahující 1,2 miliardy korun.

„Věcí jsme se zabývali od února 2011. Následným více než dvouletým prověřováním jsme došli k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu, a proto koncem června 2013 bylo vydáno usnesení o odložení věci,“ sdělil Právu mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) Jaroslav Ibehej.

Víc kauzu komentovat nechtěl, neb poslední slovo bude mít Vrchní státní zastupitelství (VSZ) v Praze.

„V současné době státní zástupce VSZ v Praze přezkoumává toto usnesení a příslušný spisový materiál, a to z hlediska, zda byly splněny zákonné podmínky pro tento postup,“ uvedl státní zástupce Radim Daňhel.

Oznámení podal Bárta

Policie se kauzou zabývala na základě trestního oznámení, které v létě 2010 podal tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV). A to poté, co byl Bazala v červnu odvolán z funkce šéfa ČD Cargo kvůli údajně špatným výsledkům.

Následný audit podle slov Bárty a Bazalova nástupce Jiřího Vodičky z října 2010 ukázal, že předchozí vedení Carga společnost poškodilo. Vodička zmínil například nelogické a nekoncepční slevy některým zákazníkům.

Došli jsme k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činuJaroslav Ibehej, mluvčí protikorupční policie

Společnost prý také prodala soukromé firmě pět stovek vagónů, aby si je následně zpětně pronajímala. K machinacím údajně docházelo i s vozy určenými k sešrotování. Některé z nich podle tehdejších slov Vodičky pravděpodobně sešrotovány nebyly a namísto toho je dál používali konkurenti ČD Cargo.

Bazala v minulosti závěry auditu i jakékoli své pochybení odmítal.