Další tisíce učitelů jsou dnes na úřadech práce i kvůli smlouvám na dobu určitou, protože školy na nich o prázdninách šetří.

V evidenci úřadu práce (ÚP) je nyní 7156 učitelů. Z toho 3022 se jich přihlásilo už začátkem prázdnin. Jde většinou o ty, kteří mají se školami smlouvu na dobu určitou, takže na prázdniny je škola nezaměstnává. Vzhledem k dnešním možnostem ale mohou být vděční i za naději, že po prázdninách dostanou další smlouvu na dobu určitou.

Nic nepomáhá, že první stupně vlivem populačního boomu naopak bobtnají. Jenže školy nemají na přijímání učitelů na prvním stupni peníze, takže raději slučují třídy.

„V nabídce volných pracovních míst je 145 z nich určeno pro učitele,“ řekla Právu mluvčí ÚP Kateřina Beránková.

Propouštíme, protože s hospodařením je to náročné. I když nám počet dětí roste, stále máme víc učitelů, než na kolik máme nárok.ředitelka ZŠ Šrámkova v Opavě

„Nejčastěji jsou k dispozici s nástupem od 1. září. Na školách je nyní prázdninový režim, nabídka volných pracovních míst by se ve druhé polovině srpna mohla ještě zvýšit,“ dodala Beránková.

Na tom, že bezprizorních pedagogů přibylo, se shodují všichni Právem oslovení ředitelé. Situace se ovšem region od regionu různí, stejně tak i důvody vyšší nezaměstnanosti učitelů.

„Zvýšený růst žádostí o práci ve školství je standardní a je dán i tím, že se snižuje počet žáků a dochází k propouštění kantorů,“ potvrdil ředitel mostecké ZŠ U Stadiónu Josef Forman.

Přitakává mu i Monika Preň­ková, ředitelka ZŠ Jana Amose Komenského v Karlových Varech. „Určitě jsem zaznamenala, že nezaměstnaných učitelů je v kraji strašně moc. Takže nabídka by byla, ale škola bohužel není nafukovací,“ řekla.

Preňková se ale spíše než se slabými ročníky potýká se silnou konkurencí, která přetahuje žáky ze II. stupně. „V okolí je hodně víceletých gymnázií a spousta dětí tam odchází,“ postěžovala si.

Tíživé škrty

Rozpočet školy se odvíjí od počtu žáků, kterých je obecně na druhých stupních málo, někdy je třeba zrušit i celou třídu. Tím ale nezaniká jen jedno pracovní místo, jako je tomu na prvním stupni, kde na jednu třídu stačí jeden učitel. Pokud třeba na tři třídy vyšli dva angličtináři, po zrušení jedné třídy už to musí zvládnout jen jeden. A stejně tomu pak je i u dalších aprobací.

První stupně zase naopak opanoval silný ročník potomků Husákových dětí. Jenže jak říká ředitelka ZŠ Šrámkova v Opavě Ivana Chramostová, nejde jen tak přesunout učitele z jednoho stupně do druhého, protože „to musí být i člověk, který za těmi malými dětmi půjde“.

V tamní škole počet dětí roste, a to právě díky silnému prvnímu stupni. „Propouštíme, protože s hospodařením je to náročné. I když nám počet dětí roste, stále máme víc učitelů, než na kolik máme nárok,“ uvedla. Loni na jaře muselo ministerstvo středním a základním školám škrtnout bezmála dvě miliardy korun. Už tehdy ale mnozí ředitelé neměli kde hledat úspory.

Ředitelka ZŠ Konečná v Hav­líčkově Brodě Jana Beránková na problém s nedostatkem dětí nenarazila, ale i ona čelí zvýšené poptávce po učitelské pozici, protože „je strašně moc nezaměstnaných učitelů“.