DPP hodlá pokračovat v rušení spojů a omezování investic. Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování podniku, který je největší akciovou společností Prahy. Vyplývá to z neveřejného materiálu, který má ČTK k dispozici. Vypracoval jej dopravní podnik a ve čtvrtek dostala k projednání rada města.

Případné zdražení předplatních kupónů MHD nehodlá generální ředitel dopravního podniku (DP) Milan Křístek zatím komentovat.

Zvýšení cen v průměru až o čtvrtinu by prý mohlo být jednou z cest, jak řešit finanční situaci města a dopravního podniku, který byl loni v téměř čtyřsetmiliónové ztrátě. Radním doporučila studie dopravního podniku, Ropidu a společnosti Delloite zdražit kupóny na MHD v průměru skoro o čtvrtinu, a to už letos v červenci.

Nedokáži si představit, že by Pražané nesli odpovědnost za neschopnost politiků a manažerů najít vnitřní úsporyprimátor Bohuslav Svoboda

„Je to věcí rady. Nebudu a nechci na to reagovat. Jediné, co mohu říct, naposledy se zdražovalo v roce 2008, v cenách za posledních šest sedm let se nepromítly ani inflace, ani DPH. Skutečně se otvírají nůžky mezi výkony a tržbami,“ reagoval Křístek už ve středu na dotaz Práva.

Orientační propočet, jak by zdražily předplacené kupóny, kdyby jejich cena vzrostla o 25 procent (v Kč)
platnost kupónunynípo hypotetickém zdražení o 25 procent
měsíční550680
tříměsíční14801850
pětiměsíční24503060
roční47505930

Podle něj je pozitivní, že se věci vedení města věnuje. „Jsou to dlouhodobé problémy, myslím, že je velmi odvážné, že se politici tímto v tuto chvíli zaobírají, protože to určitě nejsou populární opatření,“ konstatoval Křístek.

Primátor Svoboda je ke zdražení zdrženlivý

Proti náhlému zdražení se ve středu pro Právo vyjádřil primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který si myslí, že pro takový krok nenazrál čas, a chce zkusit hledat úspory.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS)

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS)

FOTO: Petr Horník, Právo

„Nedokáži si představit, že by Pražané nesli odpovědnost za neschopnost politiků a manažerů najít vnitřní úspory,“ uvedl na otázku Práva Svoboda. Nejprve se vyslovil pro hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje i řízení podniku, až pak by uvažoval o přenesení zátěže na cestující. „Zdražení jízdného je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy,“ dodal Svoboda.

Zlepšit finanční situaci DP by někdy v budoucnu třeba mohl i odbavovací systém, díky kterému by se do metra nedostali lidé bez platné jízdenky. Černí pasažéři dluží dopravci částku v řádech stovek miliónů korun. Křístek zavedení moderních turniketů, které instalují i jiná evropská města, podporuje. Opět i v tomto případě by museli rozhodnout radní. První velmi hrubé odhady hovoří, že vybudování zařízení by vyšlo až na 1,5 miliardy korun.