Středová svodidla jsou důležitým bezpečnostním prvkem všech rychlostních komunikací a dálnic. Mají za úkol zvýšit bezpečnost řidičů a to hlavně před střetem s vozidlem jedoucím v protisměru. Svodidlo se má po nárazu vozidla prohnout a vůz zadržet.

Běžná svodidla u silnic a prozatím také u části českých dálnic mají podle technických norem označení N1 a N2 a jsou schopna zadržet pouze osobní vozidlo. Následují kvalitnější svodidla označovaná H1, H2, H3 a H4, které je schopné zadržet i kamión o hmotnosti 38 tun.

Nejodolnější svodidla také znamenají největší náklady. U většiny silnic v EU tyto svodidla neuvidíte. ŘSD naplánovalo v projektu první etapy opravy dálnice D1 použít svodidla typu H2. Tento typ ale nezadrží kamión a také větší autobusy, které používá například společnost Student Agency. V následujících dvou etapách pak použití typu H3. Silničáři se odkazují na neschválenou revizi technických podmínek, kvůli které nemohou již nyní použít vyšší typ.

„Revize předpisů ještě nebyla schválena a vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení na I. etapu nelze zatím změnu úrovně na H3 zapracovat i do projektu I. etapy,“ řekla Novinkám mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Foto: František Juráň

Jednotlivé typy svodidel, nejbezpečnější a zároveň nejdražší varianta má označení H4.

Ve výsledku by to znamenalo, že rekonstruovaná dálnice, kde se počítá s investicí až 28 miliardy, bude mít různě (ne)bezpečné úseky a tím i zbytečný hazard s životy řidičů. František Juráň nabízí řešení, které zvolili v Rakousku. „Ministerstvo dopravy nebo ŘSD vydá nařízení, že v souladu s již projednanou revizí technických předpisů TP 114 a z důvodu zajištění jednotné úrovně zadržení na celé dálnici D1, se do středního dělicího pásu budou osazovat svodidla úrovně zadržení nejméně H3 a to i v úsecích již vyprojektovaných“.

Upozornil také, že svodidla se osazují na dobu 30 let. Navýšení rozpočtu by znamenalo investici 75 – 100 miliónů korun na 50 kilometrů. Zvýšení investice je také možným důvodem, proč ŘSD odmítá použití bezpečnějších svodidel.

V první etapě se budou opravovat úseky dálnice D1 Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Celkem jde o asi tři desítky kilometrů.