Majitelům reklamních poutačů ministerstvo k dnešnímu dni rozeslalo 55 výzev. V příštím roce úřad rozešle další výzvy k odstranění 45 vybraných reklam kolem dálnice D1.

"Přes jednotlivé okresní správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vytipovávají jednotlivá zařízení a zkoumá se, jestli mají příslušná povolení," uvedl mluvčí dopravního resortu Martin Novák. Řada starších smluv s majiteli reklamních poutačů totiž takovouto výjimku obsahuje. S těmi už ale ŘSD smlouvy neobnoví, a do pěti let by tak měly z okolí rychlostních silnic zmizet všechny poutače kromě těch, které inzerují například motely a další služby umístěné přímo na komunikaci.

Poutače by mohly mizet rychleji, tvrdí kritici

Výzvy k odstranění podle Nováka úřad rozesílá asi jen pětině majitelů billboardů. Většina z nich prý černé poutače odstranila sama. Ochranné pásmo 250 metrů kolem dálnic a rychlostních silnic zavedla novela zákona o pozemních komunikacích, která začala platit od prvního září letošního roku.

Současná snaha ministerstva dopravy a ŘSD je ale podle Vojtěcha Razimy, ředitele obecně prospěšné společnosti Acta non Verba a dlouholetého odpůrce reklamních poutačů u silnic, nedostatečná. Poutače by podle sdružení totiž mohly od rychlostních silnic mizet daleko rychleji. Předčasně jde prý vypovědět například smlouvu se společností News Outdoor, která je majitelem 391 reklamních ploch kolem dálnic a rychlostních silnic bez toho, aby stát musel čelit sankcím. To ale ministerstvo dopravy dlouhodobě popírá.

Novela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 000 venkovních reklamních ploch.