Češi se dále ve volném čase, jak vyplývá ze studie „Trávení volného času v ČR ve srovnání s evropskými zeměmi“, zabývají i posloucháním hudby (denně 44 % dotázaných), brouzdáním po internetu 17 procent, chozením po nákupech (15 % dotázaných) či čtením knih (14 %). Následují sportovní aktivity, kutilství a procházky.

Sledování televize je nejčastější činností ve volném čase i v dalších zemích Evropy. Na rozdíl od Evropanů se ale méně ve volném čase vzděláváme. Méně často trávíme čas s přáteli a navazováním nových osobních kontaktů. Více volného času než Evropané zato trávíme nakupováním a kutilstvím.

Volného času přitom máme poměrně hodně. Pouze šest procent dotázaných uvedlo ve výzkumu CVVM, že nemá ve všední den žádné volno, třetina dotázaných má denně volno 3–4 hodiny, 18 procent má 5–6 hodin volna.

Volný čas je charakterizován jako období, kdy můžeme rozvíjet svoje záliby a koníčky, odpočívat, dělat, co chceme, ale také si zvyšovat kvalifikaci.

Peníze ovlivňují volný čas

Podle ekonomů v poslední době vliv na způsob trávení volného času mají stále častěji peníze. Růst cen vstupenek například odrazuje řadu rodin od společných návštěv divadel. Chodit každý měsíc do divadla představuje pro čtyřčlennou rodinu výdaj minimálně dva tisíce korun.

Pro řadu rodin se stává problémem i zaplacení více než jednoho kroužku pro děti. Výbava pro sport je ještě nedostupnější. Například mladý zájemce o sportovní střelbu, i když mu zbraň půjčí klub, musí počítat s nákupem základní výbavy za deset tisíc korun. K tomu je třeba připočítat náklady na turnaje, výjezdy na soutěže a mistrovství a pětistovku měsíčně na střely.

Vliv na postoje a názory

Trávení volného času přitom není jen tak nezávaznou dobou, na které nezáleží. Podle amerického Centra for Information and Research on Civic learning and Engagement má způsob využívání volného času zejména u mladých lidí vliv na jejich občanské postoje, vývoj osobních dispozic, osobní odpovědnost a vztah ke společnosti obecně.

Lidé, kteří ve svém volnu absolvují řadu různých aktivit, se podle průzkumů lépe zařazují do společnosti, mají lepší komunikační vlastnosti. Mladí lidé dosahují lepších studijních výsledků. Volnočasové aktivity, ať se jedná o sport, veřejnou činnost či dobrovolnictví v neziskových organizacích, podporují formování osobností, skutečně rozvíjejí schopnosti lidí, včetně identifikace se společností, potvrzují psychologové.

Naopak bezcílné utloukání volného času je cestou k pasivitě, konzumnímu způsobu života či závadovému chování a drogám.

Pro většinu Čechů a Češek je ale volný čas obdobím relaxace a odpočinku.

Sporný počítač

Pro děti je počítač stále dostupnějším médiem volného času, které mají k dispozici. Děti nemají problémy s technickými bariérami. Počítač, který je v naprosté většině domácností s dětmi běžnou součástí technického vybavení, ratolesti umějí obsluhovat dříve, než se například naučí plavat, jezdit na kole či si správně a rychle zavázat tkaničky u bot.

Počítač, u kterého dítě tráví prakticky veškeré volné chvíle, přináší znalosti techniky, naučí je vyhledávat zdroje informací, usnadňuje komunikaci i přípravu do školy.

Současně ale výrazně omezuje další volnočasové aktivity, sport. Podle kritiků častého hraní počítačových her počítače omezují schopnosti dětí reagovat odpovídajícím způsobem na běžné životní situace a problémy, ačkoli ve virtuální podobě zvládají vést bitvy.

Děti by se proto hraní počítačových her měly věnovat určitou omezenou dobu. Počítač jim podle psychologů nesmí nahrazovat obyčejný, běžný život. Stejně tak zapnutý počítač by neměl nahrazovat čas, který by rodiče měli trávit se svými dětmi. Optimální je, aby do určitého věku děti a rodiče trávili smysluplně volný čas spolu, aby tak rozvíjeli dětské schopnosti a zájmy.