„Nechceme si jen stěžovat a kritizovat. Píšeme do Bruselu dopis, ve kterém říkáme, že nejsme spokojení se současným stavem ovzduší a potřebujeme pomoct. Zároveň ale chceme sami přijít s návrhem, jak to zlepšit,“ řekl Kajnar.

Na pomoc si bere poslední studii, která říká, že téměř nedýchatelný vzduch na Ostravsku způsobuje z velké části znečištění z Polska. „Při posledních dvaceti inverzích za poslední čtyři roky byly tři čtvrtiny způsobeny nástupem vzdušné masy z Polska,“ upozornil Kajnar.

A právě proto se snaží ostravský magistrát oslovit Evropskou komisi. „Není to jen místní záležitost. Chceme, ať komise napíše program, který pomůže zlepšit ovzduší nejen v Moravskoslezském kraji, ale v celém regionu, tedy ve Slezském vojvodství na polské straně,“ přiblížil ostravský primátor.

Investice v rozsahu deseti miliard na deset let

Dopis informuje také o konkrétních krocích, které mají přispět ke snížení emisí v ovzduší. „Optimální stav, že tady nebudou překračovány limity v takovém rozsahu, jak je tomu nyní, bude stát desítky miliard a je to otázka na minimálně deset let. Musí se investovat do obchvatů, samotných automobilů, omezovat dopravu celoplošně a ne jen v centrech měst,“ řekl Kajnar a dodal, že by velmi uvítal, kdyby byl v době inverze automobilový provoz v celém regionu zpoplatněný. „Peníze, které by se tak vybraly, by mohly jít na dopravu zdarma,“ dodal.

Všechny kroky, které nyní představitelé Ostravy činí, mají podle Kajnara vyvinout tlak na polskou stranu. „V Polsku není ovzduší téma číslo jedna. Ani si nemyslím, že Polsko začne okamžitě mobilizovat. Ale také oni budou mít jednou stejný problém, jako máme nyní my,“ poznamenal Kajnar.

Lidé v Moravskoslezském kraji dýchají nejšpinavější vzduch z celé České republiky. Na Ostravsku jsou každoročně překračovány koncentrace prachu i karcinogenního benzo(a)pyrenu.