Aplikace spadla krátce po svém spuštění v sedm hodin ráno, takže lidé, kteří během dne dorazili na inspektorát s žádostmi o přihlášení nového vozidla, změnu vlastníka či změnu registrační značky, měli smůlu.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák během dne informoval, že technici pracují na odstranění závady. Nedovedl však říci, kdy bude registr znovu spuštěn. Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva upřesnil, že došlo k výpadku jednoho z datových serverů.

Systém začíná postupně fungovat

Po 16:00 systém ještě plně neběžel, ministerstvo však informovalo, že začíná postupně fungovat a do večera by situace měla být zcela napravena. "Pevně doufám, že všichni pracují na stabilizaci a vyladění výkonu aplikace po výpadku," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Dodavateli systému společnosti ATS- Telcom rovněž nařídil, aby uvedla důvody, proč k výpadku systému došlo. Na základě informací od společnosti se ministerstvo dopravy rozhodne, zda bude po dodavateli systému požadovat odškodnění za výpadek systému.

Podle zástupce ATS-Telcom Martina Tůmy zatím společnost považuje za příčinu závady přerušení komunikace mezi databázovými servery a datovým úložištěm. To následně přerostlo v kolaps celého systému. Zhruba od 14:00 je podle Tůmy systém spuštěný v nouzovém režimu, který je ale pomalejší.

Předpokládá se, že od úterka už by měly jednotlivé úřady najet na obvyklý provoz, přestože další problémy s novým softwarem nejsou vyloučeny. "Na odstranění problémů pracují všichni naši odborníci. Ještě během dneška (pondělka) bude probíhat indexace databáze a přes noc plánujeme aplikaci upravit. Optimalizace rychlosti databáze až do standardního stavu, kdy bude zaručeno, že už nedojde k dalšímu výpadku, se budeme věnovat v následujících dnech," uvedl později Tůma.

Na úřadech se tvořily fronty

Na některých pracovištích registru po celé republice se přes den tvořily fronty a lidé po marném čekání nakonec zklamaně odcházeli. "Momentálně tu čeká 20 až 30 lidí. Samozřejmě ráno bylo lidí více, když ale zjistili, že to nejde, tak někteří žadatelé odešli," řekla dopoledne Martina Kahovcová z dopravně správního pracoviště v pražských Vysočanech. Lidé zpravidla odcházeli i z pracoviště registru v Jungmannově ulici, když zjistili, že nefunguje ani počítačový software ani informační cedule.

V Brně vydávali čekajícím pořadová čísla. "Číselný pořadník bude platit, až se systém spustí. I kdyby to mělo být třeba následující den," řekl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Ve starém systému brněnští úředníci odbavili kolem 400 lidí denně. Po spuštění nového systému podle Žáry bude vše zřejmě pomalejší. "Odhaduji, že v prvních dnech odbavíme kolem 300 lidí denně," řekl. Nový systém funguje na bázi internetu, což může podle mluvčího přinést další problémy. Práce bude zřejmě pomalejší a při výpadku sítě nebudou moci úředníci dělat změny.

Centrální databáze za desítky miliónů

Systém za několik desítek miliónů korun měl nahradit zastaralou aplikaci, shromáždit veškeré informace v jedné databázi a rovněž měl nabídnout lepší uživatelské rozhraní.

Ze správy ministerstva vnitra se přesunul pod křídla ministerstva dopravy. Během desetidenní odstávky byla do systému nahrána data o 7,5 miliónu vozidel.