„Je neuvěřitelné, co všechno teď pan Poruba v televizi tvrdí, jaké pseudohypotézy. Poruba byl první, kdo na grémiích hovořil o hlubokých příkopech v komunikaci s ministerstvem. Přitom právě z ŘSD jsme dostávali jen kusé nebo žádné informace. Už před třemi týdny jsem mu zřetelně sdělil, že jeho působení v pozici šéfa ŘSD vidím tak na dva týdny,“ řekl Právu Dobeš.

Poruba tvrdí, že kvůli sporu o reklamace na D47 čelí tlaku. „Tyto tlaky vycházejí z okruhu skupin, jejichž snahou je dohodnout se se zhotovitelem zvlněné komunikace, a to bez ohledu na škodu, která může být způsobena státu. Vím také, že pod stejným tlakem je i ministr Dobeš,“ sdělil odvolaný šéf ŘSD.

Dobeš nátlak důrazně popírá. „O čem to hovoří? Vždy jsem říkal a nyní opakuji, že Eurovia CS musí dálnici opravit, zaplatit to, a tuto opravu také garantovat,“ řekl Právu Dobeš. Zdůrazňuje, že Porubu do ničeho netlačí ani netlačil.

„Prostě jsem mu jasně sdělil, že my ty závady za vlastní peníze opravovat nebudeme. Co se týče komise pro vícepráce, tak to měl řešit, ale neřešil. Nejednalo se v ní přitom o to, co se bude stavět, ale co už bylo hotovo. Vše bylo prostavěno. A v té dokumentaci je řada nesouladů. Neuznatelné náklady jsou přitom ovšem pro Evropskou komisi obrovský problém,“ dodal Dobeš.

Dobešův otec - expert zdarma

Reagoval i na kritiku toho, že v komisi pro vícepráce působil Dobešův otec. „Můj otec v ní působil jako expert, jako rozpočtář, přičemž od ledna tam pracoval zdarma, nedostal ani korunu,“ zdůraznil Dobeš.

Poruba v televizi také tvrdil: „Očekávám, že na mě určitě budou učiněny další žaloby za poškozování dobrých jmen, a že na mě vyplavou nové audity, které ukážou, jak jsem špatně pracoval. Já mám svědomí čisté, raději odejdu zpátky do soukromé sféry, než pracovat v takové atmosféře a pracovat za takových podmínek pro tento stát.“

Poruba patřil mezi příznivce neformálního šéfa VV Víta Bárty. Před poslední koaliční krizí se dokonce účastnil jednání grémia Věcí veřejných, kde zněly výzvy k Dobešovu odchodu z vlády s tím, že Bárta se pokoušel prosadit na ministra dopravy právě Porubu. „Částečně se jako Bártův muž cítím a vůbec se za to nestydím,“ potvrdil v televizi Poruba s tím, že se s Bártou zná od studií.

Poté, co Bárta přišel o vliv a VV odešly do opozice, minulý měsíc byl odvolán šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta a Dobešův náměstek Daniel Bartek. Podle Dobeše ale personální změna nesouvisí s Vítem Bártou. „Souvisí to s komunikací mezi ministerstvem dopravy a ŘSD,“ řekl ministr už ve čtvrtek. Za Bártova muže ovšem Poruba označil také svého nástupce Davida Čermáka, jehož ministr Dobeš do čela ŘSD jmenoval v pátek.

Čermák dříve působil v resortu dopravy jako Dobešův poradce v otázkách přípravy strategických dokumentů týkajících se rozvoje dopravní infrastruktury. Byl také poradcem předchozích ministrů Radka Šmerdy a Milana Šimonovského.

Poruba se do povědomí veřejnosti dostal hlavně sporem se stavební společností Eurovia CS o devítikilometrový úsek D47 poblíž Ostravy, na kterém ŘSD reklamuje celkem 901 závad. Eurovia pochybení odmítá a tvrdí, že za řadu vad může právě ŘSD špatnou údržbou. Kvůli tomuto sporu se s ředitelstvím soudí u rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR.