Na dotaz Práva, proč má být značka i pro nosič, odpověděl v pátek mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák: „Jednoduše proto, že když se nosič na záď auta připevní, zakrývá registrační značku. Proto budou muset řidiči, kteří nosič používají, o značku pro něj požádat.“

Hlavním cílem této novely je ale řidičům umožnit, aby si registrační značku mohli za poplatek vybírat podle svého gusta. Jak už Právo informovalo, značka na přání nemá být vázána na konkrétní auto či motocykl, ale bude možné ji při každé změně vozidla přenášet, a tedy používat doživotně.

Pro značku na přání počítá návrh novely s rozšířením počtu
alfanumerických znaků z dosavadních sedmi na osm – například „AAA Pavel“. Řidičem navržená značka přitom nebude smět obsahovat hanlivé nebo pohoršující výrazy ani název či zkratku nějaké instituce.

Poplatek až 15 tisíc

Legální možností koupit si registrační značku podle své libosti chce MD omezit případy, kdy různé celebrity podplácejí úředníky, aby získali prestižní, tzv. kmotrovskou značku.

Na otázku, kolik za výběr registrační značky řidič zaplatí, Novák sdělil: „Poplatek by měl být pět tisíc korun za každou tabulku.“

Pro motocykl to tedy řidiče bude stát 5000 Kč a pro osobní auto 10 000 Kč. Ten, kdo potřebuje i tabulku pro přívěs nebo nosič jízdních kol, zaplatí celkem patnáct tisíc korun. Pro tyto případy ale novela počítá s optickým rozlišením třetí tabulky.

Pojišťovny mají vážné připomínky

Ministerstvo dopravy plánuje, že novela nabude platnosti již od letošního 1. července. Bude to ovšem záviset na tom, jestli se její projednávání v parlamentu neprotáhne a zda se podaří včas spustit nový registr motorových vozidel. Pravděpodobnější je proto účinnost novely až od ledna 2013.

Projednávání novely v parlamentu nemusí být nijak hladké. S vážnými připomínkami teď totiž přišly Česká asociace pojišťoven (ČAP) a Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Pranic se jim nelíbí, že registrační značka má být vázána na majitele vozidla.

„Trvalé přidělení registrační značky konkrétní osobě by výrazně zkomplikovalo identifikaci vozidel, zvýšilo administrativní náročnost a mohlo by být i v rozporu s ochranou osobních údajů,“ tvrdí výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec. Jako nejvýhodnější a nejméně nákladné řešení doporučují ČAP a ČKP zavést systém trvalého přidělení jedné registrační značky vozidlu po celou dobu jeho registrace v ČR bez ohledu na změnu vlastníka.

„SPZ by pak byla jedinečným a trvalým indikátorem konkrétního vozidla,“ uvedl Hradec.

Ministerstvo dopravy však na přidělování registračních značek konkrétním vlastníkům trvá. „Chceme vyjít vstříc přání lidí. Navíc jsme již vypořádali všechny připomínky, které k návrhu novely padly v meziresortním řízení,“ řekl Právu Novák.