Ke sporné nehodě došlo 5. března 2009 po osmé hodině ráno na pražské křižovatce, kde se za deště a snížené viditelnosti srazily shodou okolností dva vozy zn. Subaru.

Viník, který nedal druhému řidiči přednost při vjezdu do křižovatky a téměř čelně se s ním srazil, svou chybu uznal. Oba muži na místě sepsali záznam o dopravní nehodě, protože však škodu považovali za mírnou, policii nepřivolali.

Teprve v autoservisu vyšlo najevo, že oprava vozu přišla na celkem 241 321 korun, tedy prakticky dvouapůlnásobek limitu výše škody, ke které má účastník nehody povinnost policii přivolat.

Nepřivoláním policie ztížil prošetření

To se nelíbilo pojišťovně, která z povinného ručení viníka měla škodu uhradit. Řidiče, který nehodu zavinil, zažalovala o část nákladů na opravu havarovaného vozu, protože nepřivoláním policie údajně ztížil možnost řádného prošetření rozsahu škody i okolností nehody.

Někdy rozsah škody není viditelný, poškozen může být třeba spodek autaStanislav Huml

V březnu 2011 jí dokonce Okresní soud v Semilech dal za pravdu a nařídil viníkovi nehody uhradit pojišťovně 98 tisíc korun a náklady soudního řízení.

Odvolací soud v Hradci Králové však v říjnu rozsudek změnil a pravomocně rozhodl tak, že viník nehody nic platit nemusí.

„Odvolací soud je toho názoru, že pokud za daných okolností účastníci dospěli k závěru, že škoda nepřesáhne 100 tisíc korun, nelze jim to klást k tíži,“ napsal do zdůvodnění předseda královéhradeckého senátu Karel Kondr.

„Na zřejmost výše škody nelze usuzovat jen podle toho, jaká škoda byla nakonec v odborném servisu skutečně zjištěna,“ uvedl soudce s tím, že špatný odhad výše škody označil za „omluvitelný omyl“.

Druhý z řidičů totiž poškozeným vozidlem po nehodě odjel, vůz měl viditelné pouze vnější poruchy na kapotě, světlech a nárazníku a netekla z něj žádná kapalina.

A v argumentaci šel soud ještě dál. „I kdyby byla na místo přivolána policie, nezjistila by rozsah škody do všech technických detailů,“ uvedl dále soudce Kondr.

Přestupek, který se nestíhá

Neoznámení nehody se škodou nad 100 tisíc korun je podle zákona o silničním provozu přestupkem, za který hrozí pokuta od 2,5 do 5 tisíc korun a sedm trestných bodů, při opakovaném spáchání během jednoho roku dokonce až půlroční zákaz řízení.

Policie ale právě s ohledem na nemožnost škodu přesně odhadnout tento přestupek nestíhá. Ani ředitel dopravní policie Leoš Tržil si nevzpomíná, že by byl někdo pokutován za to, že nepřivolal policii k nehodě se škodou přesahující sto tisíc korun.

„O takovém případu nevím,“ řekl Právu Tržil. Podle něj je potíž už v tom, že zákon hovoří o „zjevné škodě“, která se může od té skutečné výrazně lišit.

„Já se mohu třeba domnívat, že je to 60 tisíc, a potom mi přijde ze servisu vyčíslení na dvě stě. I pokud jde o policii, naše odhady škod jsou pouze orientační,“ poznamenal Tržil.

Také podle dopravního experta Stanislava Humla jde při neoznámení nehody se škodou přes sto tisíc korun o přestupek, který lze těžko stíhat.

„Přestupek to určitě je, protože povinnost přivolat policii je tam dána zákonem. Někdy ale rozsah škody není viditelný, poškozen může být třeba spodek auta,“ uvedl Huml.

Viník nehody pak podle něj nemůže být poháněn ani k odpovědnosti za škodu. „Myslím, že soud rozhodl správně,“ dodal Huml.

Naopak dopravněprávní poradce Milan Bělka by neoznámení nehody u dražších aut trestal.

„Když si koupím subaru nebo třeba mercedes, musí mi být jasné, že i drobné poškození na kapotě nebo náraznících může stotisícovou škodu překročit. Majitel, který s ním jezdí do servisu, to musí vědět,“ prohlásil Bělka.