Vyhláška nově stanovuje také požadavky na dopravní psychology. Jedním z nich je povinná akreditace od ministerstva. Podle důvodové zprávy se tím má působit proti tomu, aby se "v této oblasti prováděla pouze formální a nedostatečná posouzení, jejichž smyslem není vyšetření, ale vydání kladného stanoviska pro lékařský posudek".

K získání akreditace od ministerstva se však vážou některé podmínky. Mezi ně patří například nároky na prostory ordinace. Úředníci požadují kromě speciálního přístrojového vybavení zejména oddělené prostory pro vyšetření "společné a individuální", ale i zázemí v podobě čekárny. V případě zřízení nového pracoviště odhaduje ministerstvo vstupní náklady minimálně na 300 000 korun. [celá zpráva]

Vyšetření prý přijde maximálně na tři tisíce

Předkladatelé předpisu zároveň připouští, že se nová pravidla mohou promítnout i do ceny vyšetření. Předpokládají, že u vybodovaných řidičů by neměla přesáhnout 3000 korun.


Jak by mělo vyšetření vypadat
Řidič nejdříve absolvuje pohovor s psychologem, vyplní dotazník a testy osobnosti. Poté se budou následovat výkonové testy, při kterých se bude zkoušet pozornost či paměť, ale i další schopnosti důležité pro řízení.

Poslední slovo pro uznání způsobilosti k řízení bude mít praktický lékař, který posoudí výsledky psychologického vyšetření a další kritéria.

Dopravně psychologické vyšetření dosud musela absolvovat například většina řidičů autobusů či nákladních aut nad 7,5 tuny před zahájením výkonu své činnosti.

Vyhláška, která se před pár dny vrátila z připomínkového řízení, nyní poputuje po jejich vyřízení do legislativní rady vlády. Pokud ji schválí, měla by vyjít ve Sbírce zákonů, a tím se stát platnou a zároveň i účinnou.