Hlavní výhradu má podnik k tomu, že v rozhodnutí ÚOHS o zahájení správního řízení a vydání předběžného opatření není napsáno, na základě čeho se tak stalo. V nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl generální ředitel LČR Svatopluk Sýkora.

"Naši advokáti se byli podívat ve spisu v Brně na úřadě (ÚOHS). Ani ve spisu nic takového není. My si myslíme, že to úplně přesně není v souladu se zákonem. Dali jsme rozklad, že nemáme na co dát rozklad," řekl Sýkora. Předseda ÚOHS Petr Rafaj v ČT uvedl, že v případě pozastaveného tendru hrozí získání dominantního postavení na trhu a ovlivnění cen kulatiny.

Vítězové tendrů budou zajišťovat pěstební práce, dřevo budou těžit a dále jej sami i prodávat. Tímto systémem se ve státních lesích hospodaří od ledna letošního roku a podle LČR to je jeden z hlavních důvodů letošního výrazného růstu zisku. Za devět měsíců roku hrubý zisk podniku dosáhl dosud nejvyšších 4,97 miliardy korun a za celý rok 2011 by podle Sýkory měl být kolem šesti miliard korun. Loni měly LČR zisk 3,13 miliardy korun před zdaněním.

Z oficiálního přehledu podaných nabídek vyplývá, že společnost Less & Forest dala v tendru nejlepší cenovou nabídku na lesní práce na 88 jednotkách, což znamená vítězství na 75 procentech z nich. Firma ale uvedla, že se nedá čekat, že by pracovala na všech jednotkách, neboť na to nemá dostatečnou kapacitu. Podle výsledku tendru se má ve státních lesích pracovat od ledna 2012.

Podle Sýkory sice stále pracují hodnotící komise, ale podnik podle rozhodnutí ÚOHS nesmí uzavírat smlouvy. Po vyhodnocení nabídek by se LČR měly obrátit na firmy, které na jednotlivých jednotkách podaly nejlepší cenové nabídky s návrhem na uzavření smlouvy. Původně LČR předpokládaly, že by smlouvy s vítězi tendrů mohly začít podepisovat od poloviny listopadu.

Protikorupční organizace Transparency International podniku doporučila, aby zakázku dal jen vítězi tendru na příslušné jednotce. Pokud vítěz odstoupí, měla by být nová soutěž, ale již bez původního vítěze. Podle Sýkory však nelze vyloučit firmu z další soutěže jen proto, že předtím odstoupila. Zákon o veřejných zakázkách to podle něj neumožňuje. Podle Sýkory zákon naopak umožňuje zadat zakázku uchazečům až do třetího místa. Již dříve LČR uvedly, že zakázku nabídnou druhému či třetímu v pořadí pouze za podmínky, že nebude cenové rozpětí nabídek příliš veliké.