Hlavní obsah

Žena ze Žďáru zaplatila za matčin pohřeb, hrob musela zahrnout sama

Právo, Jaroslav Šnajdr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nepříjemná zkušenost a handrkování s pohřební službou poznamenala vzpomínku na poslední rozloučení s maminkou Vlastě Zelenkové z Havlíčkova Brodu. Rodina nechala počátkem září osmdesátiletou paní pohřbít v rakvi do rodinného hrobu na hřbitově ve Žďáře nad Sázavou. Ani ne po týdnu ale pozůstalí zjistili, že se hrob propadl. Když na to upozornili pohřební službu, ta jim tvrdila, že je vše v pořádku.

Článek

Rodina se proto obrátila přímo na majitele ústavu. Ani tam ale nepochodila. Místo nápravy si vyslechla, že taková úprava už není v ceně.

Po třech týdnech žena rakev se zesnulou matkou raději zahrnula hlínou sama. „Hrob byl propadlý tak půl metru a věnce naházené na vedlejší půlce. Majitel, s nímž jsme se na místě sešli, sice uznal, že normální se mu to nezdá, ale jestli to chceme uvést do pořádku, musíme připlatit. Přitom jsme za vykopání už zaplatili požadovaných asi pět tisíc korun. Proto jsem to odmítla a přímo před ním jsem hrob zahrnula rýčem sama. Bylo to trapné a skličující,“ popsala Právu Zelenková, kterou stejně jako celou pozůstalou rodinu postup pohřebníků šokoval a zdrtil.

Nad případem se zejména z etického hlediska pozastavili i odborníci přes pohřebnictví. „Záleží na tom, jak byly stanoveny pohřební podmínky. Už z hlediska etiky piety a komplexnosti služeb bych ale považoval za seriózní a slušný přístup, kdyby se společnost omluvila a dala to do pořádku, zvlášť pokud k tomu stačilo zavézt několik koleček hlíny,“ míní Pavel Cajzl, předseda Sdružení pohřebnictví v České republice a pedagog specializovaného podnikatelského oboru Pohřebnictví.

Jako nedorozumění hodnotí zpětně případ majitel žďárské pohřební služby Bořivoj Sedlák. „Bylo to dáno tím, že po pohřbu abnormálně pršelo a jílová půda se propadla a prolomila rakev, normálně se to nestává. Za to zahrnutí jsme požadovali navíc několik set korun, běžně to neděláme. Právně jsme nic neporušili a jedinou chybou bylo, že někdo z našich pracovníků paní řekl, že je vše v pořádku, když na to upozornila. Uznávám ale, že z etického hlediska to z naší strany nebylo nejlepší řešení,“ konstatoval Sedlák s tím, že jde o první takový případ po dvaceti letech, co pohřební službu provozuje.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám