Hlavní obsah

Dojezdový čas záchranek by měl podle Schwarze zůstat 15 minut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Dojezdový čas záchranné služby by měl podle ředitele pražské záchranky Zdeňka Schwarze (senátor za ODS) zůstat 15 minut a neprodlužovat se na 20, jak to je v navrženém reformním zákoně o zdravotnické záchranné službě. Pražská záchranka by podle ředitele měla dostat víc peněz, a to podle skutečného počtu lidí, pro něž službu zajišťuje.

Článek

To jsou dva hlavní z 19 pozměňovacích návrhů, které Schwarz předloží příští týden senátnímu zdravotnímu výboru jako zpravodaj pro tento zákon.

"Myslím si, že by se dostupnost záchranné služby neměla snižovat. Stát si ulehčil situaci, místo aby řešil to, že na některá území se záchranáři v limitu nedostanou," uvedl. Podle Schwarze by norma měla spíše než dojezdovou dobu stanovit dobu aktivace osádky. Potvrdil, že i tak zákon doporučí výboru s pozměňovacími návrhy ke schválení.

Výbor se normou zabýval ve čtvrtek se zákony o zdravotních službách a specifických zdravotních službách a novelou zákona o veřejném zdravotním pojištění. S výjimkou zákona o záchrankách doporučil horní komoře normy zamítnout. Jednání k zákonu o záchrankách výbor přerušil a vrátí se k němu ve středu. Den na to by pak měla reformní normy projednat horní komora.

"Praha je diskriminovaná"

Zásadní z pozměňovacích návrhů je podle Schwarze i ten o financování. Praha je podle něj diskriminována. Peníze pro záchranku počítá ministerstvo zdravotnictví z dat Českého statistického úřadu o počtu obyvatel. Podle Schwarze neodpovídají realitě, podle statistiků žije v hlavním městě 1,2 milionu obyvatel, podle ředitele pobývá v Praze 1,5 milionu lidí a pro ně záchranka službu zajišťuje. Peníze pro těchto 300.000 lidí ale nedostává.

Ostatní pozměňovací návrhy jsou už jen drobné změny, například kolik lidí má být v sanitním voze a že by do tří let měla zaniknout pomocná operační střediska. Schwarz by chtěl propojení zdravotnické záchranky s vodní či horskou službou. Záchranka by si v zimě mohla některé služby "koupit" od horské služby, kde také pracují lékaři. Zlepšila by se dostupnost služby v horských a rekreačních oblastech.

Schwarz vychází v organizaci záchranné služby z dlouholetých zkušeností ředitele pražské záchranky. Její vozy jsou u pacientů za necelých osm minut, k případům jezdí vozy jen se záchranáři. Dalším vozem jezdí jen k vážným případům i doktor. Systém "setkávání" šetří pracovní síly i peníze.

Chod záchranek se řídí vyhláškou, pokud bude zákon přijat, dostanou záchranáři historicky první zákon pro své působení.

První z balíku reformních zákonů, který mimo jiné zvyšuje poplatek za den v nemocnici z 60 na 100 korun, už podepsal prezident. Zákony z druhého balíku schválila Sněmovna počátkem září hlasy koalice. Opozice normy kritizovala, stavěly se proti nim odbory, lékaři i pacienti. Schválení nedoporučil ani senátní zdravotní výbor. Pokud Senát normu zamítne, dá se předpokládat, že Sněmovna jeho veto přehlasuje.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám