Stroj přiletěl ze základny v americké Louisianě. Kvůli špatné viditelnosti čekal pilot ve vzduchu skoro dvě hodiny, než v 11:45 na první pokus přistál. V ČR je B-52 teprve podruhé.

Pilot bombardéru musel nějaký čas nad Ostravou kroužit, než mohl bezpečně přistát.

Pilot bombardéru musel nějaký čas nad Ostravou kroužit, než mohl bezpečně přistát.

FOTO: Pavel Karban, Právo

„Minulý rok jsme sem přiletěli jako návštěvníci, dnes se vracíme jako rodina a přátelé,“ řekl po přistání Joe Jones, velitel 63. perutě, který s letadlem přiletěl a dodal: „Bůh žehnej České republice, Bůh žehnej Ostravě.“

Američtí letci Pete Costas a Kerry Baker

Američtí letci Pete Costas a Kerry Baker

FOTO: Pavel Karban, Právo

Strategický bombardér B-52 Stratofortress je ve výzbroji amerického letectva od roku 1955. Od té doby prošlo letadlo řadou změn. Dnes používaný typ nese označení B-52H. Délka bombardéru je 48,5 metrů, rozpětí křídel je 56,4 metrů a výška 12,4 metrů.

63. peruť v plné kráse

63. peruť v plné kráse

FOTO: Pavel Karban, Právo

Bez nákladu váží B-52 přes 83 tun, jeho maximální vzletová hmotnost je 220 tun, bojový náklad může mít až 31,5 tuny. Letoun může letět maximální rychlostí 1000 kilometrů za hodinu a bez doplnění paliva urazí vzdálenost až 16 tisíc kilometrů. Operační výška činí 15 tisíc metrů.

Legenda B-52 zpátky v ČR

Legenda B-52 zpátky v ČR

FOTO: Pavel Karban, Právo

Nebeský koráb na letišti u Ostravy

Nebeský koráb na letišti v Mošnově

FOTO: Pavel Karban, Právo