„Soudu není známa judikatura, která by se vztahovala k obdobnému případu,“ uvedla ve středu na dotaz Práva mluvčí Krajského soudu v Ostravě Lucie Böhmová.

Výstražná stávka řidičů v ostravské pekárně se uskutečnila 8. června. Důvodem podle předáků zmíněné odborové organizace bylo, že zaměstnavatel s touto organizací odmítal vyjednávat kolektivní smlouvu.

Krajský soud v Ostravě vynesl rozsudek minulý pátek. Stávku prohlásil za nezákonnou na základě zákona o kolektivním vyjednávání.

Když zaměstnavatel kolektivně nevyjednává a soud se postaví na jeho stranu, je to divné.odborový předák Bohumír Dufek

„Jako nezákonnou ji soud posoudil z toho důvodu, že jí nepředcházelo řízení před zprostředkovatelem. Dále nebyla vyhlášena a zahájena za zákonem stanovených podmínek, konkrétně - nebyl písemně oznámen zaměstnavateli alespoň tři pracovní dny předem počet zaměstnanců, kteří se stávky zúčastní a seznam pracovišť, která nebudou v době stávky v provozu,“ sdělila Böhmová.

„Určitě se odvoláme,“ řekl ve středu Právu předseda odborové organizace Řidiči Martinov Dalibor Chytroš. „Když zaměstnavatel kolektivně nevyjednává a soud se postaví na jeho stranu, je to divné. Jsem přesvědčen, že právo je na naší straně a věřím, že odvolací soud potvrdí náš názor,“ řekl předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek.

Předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek a předseda Odborového svazu Kovo Josef Středula před jednáním tripartity

Předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek (vlevo) s předsedou Odborového svazu Kovo Josefem Středulou

FOTO: Vít Šimánek, Právo

Podle Chytroše odborová organizace, která byla založena loni v listopadu, předala zaměstnavateli návrh kolektivní smlouvy v únoru a vzhledem k tomu, že zaměstnavatel s ní nechtěl o kolektivní smlouvě vyjednávat, v dubnu vyhlásila stávkovou pohotovost. V květnu pak odborová organizace navrhla řešit spor přes zprostředkovatele a předložila i návrh, kdo by jím měl být, na to prý ale vedení firmy delší dobu nereagovalo. Podle Chytroše 8. června stávkovalo asi 50 z celkového počtu 54 řidičů, přičemž stávka trvala necelé dvě hodiny.

Jednat jsme chtěli, chci proplatit škodu, říká šéf

Generální ředitel PENAMu Jaroslav Kurčík už dříve Právu řekl, že není pravda, že by vedení společnosti s odbory nechtělo jednat, ve firmě je dalších osm odborových organizací, s nimiž má zaměstnavatel uzavřenou kolektivní smlouvu, a odborové organizaci Řidiči Martinov navrhlo, ať se připojí k ostatním, protože nelze vyjednat s každou organizací jiné podmínky.

Výkonný ředitel PENAMu David Huzlík ve středu na dotaz Práva uvedl, že společnost PENAM škodu, která jí kvůli stávce vznikla, předběžně vyčíslila na 80 až 120 tisíc korun. „Po odborové organizaci Řidiči Martinov budeme náhradu škody požadovat. Pokud odborová organizace nenahradí škodu dobrovolně, přistoupí společnost PENAM k vymáhání náhrady škody soudní cestou,“ doplnil.