Po připomínkovém řízení zůstaly tyto stavby součástí Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Pokud po radních materiál schválí 13. září i zastupitelstvo, budou se jimi muset řídit územní plány měst a obcí, řekl novinářům náměstek hejtmana Martin Kuba (ODS).

Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) uvedl, že nejkontroverznější návrhy z plánu zmizely, krajská koalice je podle něj obviňována z „tunelování“ Šumavy neprávem. Jediným velkým investičním záměrem na Šumavě zůstává koridor pro stavbu lanovky, která propojí českou stranu s rakouským skiareálem Hochficht. Sjezdovky na české straně Smrčiny podle rozvojových zásad budovat nelze, dodal.

„Ten koridor je vymezen nějakými 30 až 40 metry, chtěl bych vidět toho smělce, který by si dovolil udělat odtěžovací sjezdovku na severní straně Smrčiny v koridoru 30 metrů a sjížděl by ji dolů, to je nesmysl,“ uvedl hejtman.

Přibudou silnice, průmyslové zóny, golfová hřiště

Smrčina u Lipna s třetím nejvyšším vrcholem Šumavy pokrývají zachovalé horské lesy. Podle Edvarda Sequence z hnutí Calla zásady směřují k tomu, jak využít pravý břeh lipenského jezera pro rozvojové plány obcí. Provoz lanovky, která protne první zónu parku, bude prý rušivým krajinářským prvkem. Nejde jen o otevření lesa vichřicím, problémem budou tisíce lidí, které lanovka vyveze na hřeben. Také rozšíření silnice Nová Pec - Zadní Zvonková výrazně zvýší provoz, a tím usmrcování a rušení živočichů, řekl Sequens.

V zásadách územního rozvoje lze zjistit, kde protnou v budoucnu krajinu silnice, železnice a distribuční sítě, kde má zelenou bytová výstavba a kde průmyslové zóny, kde ustoupí krajina těžbě kamene, i to, s kolika golfovými hřišti se na jihu počítá. Ve dvouletém cyklu se budou zásady aktualizovat.