Více peněz chcete dostat nejen od kamiónů, jimž se v příštím roce zvedne mýtné v průměru o další čtvrtinu, ale i od řadových motoristů. Je už jisté, že roční dálniční známka pro osobní auta zdraží o 300 korun?

V tuto chvíli o tom ministerstvo dopravy velmi vážně uvažuje. Cenu dálniční známky pro rok 2012 chceme zvednout z nynějších 1200 na 1500 korun, a získat tak navíc zhruba 700 miliónů. Zdražení mýtného, s nímž už dříve souhlasilo i sdružení autodopravců Česmad Bohemia, může navíc vynést dokonce dvě miliardy korun. Mohu ujistit, že všechny takto získané finanční prostředky půjdou výhradně na opravy dálnic a silnic.

Roční dálniční známka za 1500 Kč je maximální cena, kterou platná legislativa připouští. Nechystáte tedy novelu, aby se mohlo zdražovat ještě výrazněji?

O tom neuvažujeme. Rádi bychom ale zvýšili procentuální podíl Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na výběru spotřební daně z benzínu a nafty.

Díky svému mládí mám vazeb mnohem méně a nemusím se příliš ohlížet na různé názory ani na požadavky jednotlivých lobbistických skupin.Pavel Dobeš

Někteří politici volají i po mýtném pro osobní auta. Je to v dohledné době reálné?

Dojít k tomu v Česku může nejdříve v roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem a budeme muset nějakým způsobem řešit problematiku mýtného systému. Máme zájem rozšířit mýtné na všechny silnice první třídy a případně i na okresky. Pokud by pak mýtné bylo skutečně i na silnicích nižších tříd, mělo by v každém případě zahrnovat i osobní automobily. Ty by však už neplatily dálniční známky.

Jste ve svých dvaceti devíti letech nejmladším členem vlády Petra Nečase (ODS). Ve státní správě jste předtím žádný post nezastával. Není to při vyjednávání s tak ostřílenými kozáky, jako je ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), podstatný handicap?

Mé mládí je výhodou i nevýhodou. Mám samozřejmě málo zkušeností z komunikace s politickými i sociálními partnery, kteří naopak na svých postech sedí většinou už dlouho, a dobře se tedy mezi sebou znají a komunikují. To je často spjato s nejrůznějšími vazbami, a čím je politik starší, tím má těchto vazeb více. Stejně tak je to s lobbisty, kteří se v tomto prostředí pohybují.

Vnímám proto jako svou určitou výhodu, že díky svému mládí mám vazeb mnohem méně a nemusím se příliš ohlížet na různé názory ani na požadavky jednotlivých lobbistických skupin.

Premiér Nečas při vašem uvedení do funkce 1. července prohlásil, že vás osobně nezná a že o oprávněnosti svého jmenování budete muset přesvědčit prací. Nehodilo by se vám tedy teď přece jen více zkušeností z dopravy?

Přede mnou byli ministry dopravy starší a bezesporu zkušenější lidé. Přesto například Milan Šimonovský (KDU-ČSL) podepsal dohodu se společností Kapsch na výstavbu a provozování systému mýtného v ČR. A Aleš Řebíček (ODS) byl za smlouvami, jež dodnes vytvářejí na ministerstvu dopravy dvacetidevítimiliardový problém, který budeme v budoucnu složitě řešit. Nebo třeba 470miliónová rámcová smlouva na právní služby pro ministerstvo dopravy!

Je tedy otázka, jestli je odborná kvalifikace skutečně všemocná a zda pro dobrý výkon ministerské funkce nejsou ještě důležitější jiná kritéria.

Vypadl už na vás na ministerstvu ze skříně nějaký pomyslný kostlivec?

Ano a je jich víc. Jednoho jsem převzal od svého předchůdce v podobě už zmíněných chybějících 29 miliard korun na závazné smlouvy, uzavřené Ředitelstvím silnic a dálnic s dodavateli v letech 2008 až 2010. Problémem, který musíme řešit, je ale i Ředitelství vodních cest, kde za předchozího vedení došlo k vážnému pochybení. Je tak ohrožena část peněz, které máme dostat z unijního operačního programu Doprava.

Dopravu ve svých vyjádřeních považují za prioritu také představitelé TOP 09 a ODS, dokonce i sociální demokraté. Teď je tedy potřeba deklarativní větu, že je to priorita, včlenit do rozpočtu. Pavel Dobeš

Vláda se navíc 20. července rozhodla omezit výši čerpání úvěru od Evropské investiční banky na spolufinancování investičních akcí, zařazených do operačního programu Doprava, na 3,74 miliardy korun. To je o padesát procent méně, než bychom pro realizaci projektů potřebovali. Fakticky tím dojde ke krácení národního rámce o 13 miliard Kč a nebude možné realizovat řadu staveb. Jestliže by se ovšem každoročně snižoval i výdajový rámec SFDI, mohla by Česká republika v budoucnu přijít až o sto miliard korun.

Radíte se o zásadních otázkách resortu s exministrem dopravy a neformálním lídrem Věcí veřejných Vítem Bártou? Nejste jeho prodlouženou rukou?

To rozhodně nejsem. Zcela jsem například opustil jeho superstrategii rozvoje dopravní infrastruktury ČR do roku 2025. Místo toho vládě předložím aktualizovanou strategii na léta 2011 až 2014 a pak výhled do roku 2020, což od nás vyžaduje Evropská unie.
Na rozdíl od Šmerdy bych ale nebránil případné účasti čínských firem ve výběrových řízeních na nové dálnice. Zastávám názor, že tendry mají být zcela nediskriminační, a tedy otevřené všem. Tím spíše, že velké tuzemské stavební firmy mají v drtivé většině zahraniční vlastníky.

Po svém nástupu jste sliboval, že se ve vládě zasadíte o zvýšení rozpočtu svého resortu na příští rok o 14 miliard korun. Vláda však 20. července naopak schválila snížení výdajového limitu pro SFDI na 37 miliard, což je o 10 miliard méně než původně schválený střednědobý rámec. Smíříte se s tím?

Určitě jsem se nevzdal. Navýšení rozpočtu SFDI zůstává pro mne naprostou prioritou. V tom mne podporuje i hospodářský výbor Sněmovny, který už doporučil navýšit výdajový rámec SFDI pro rok 2012 na 57 miliard Kč. Já budu trvat na alespoň 49 miliardách, aby bylo možné realizovat nejdůležitější stavby. Je přece třeba dokončit tak letité projekty, jako je dálnice D 8 v Českém středohoří, výstavba dálnice D 3 až k rakouským hranicím, rozšíření D 1 mezi Prahou a Brnem či Pražský okruh. Pokračovat je potřeba i ve výstavbě silnic první třídy a obchvatů měst, a zejména v opravách silnic, aby se jejich stav přestal zhoršovat.

Jste připraven škrtat i v kapitole ministerstva dopravy?

Ano, ale za předpokladu, že zůstane zachován objem příspěvku do SFDI a škrty budou rovnoměrně rozloženy mezi všechny resorty, aby na to tak výrazně nedoplácela doprava. Chtěl bych v té souvislosti připomenout, že v roce 2008 činily celkové výdaje ministerstva dopravy na dopravněsprávní agendy, BESIP, poradenské a právní služby a údržbu silnic první třídy 2,177 miliardy korun, letos budou kolem 1,9 miliardy a podle návrhu rozpočtu na rok 2012 už mají činit jen 1,794 miliardy Kč.

Jak už jsem však řekl, škrty je nutné rozložit do více kapitol. Navíc je tu politická dohoda a ta by se měla dodržovat. My prostě pro SFDI požadujeme částku, která je ve střednědobém výhledu, a ne zkrácenou o 34 procent, když ostatní kapitoly šetří meziročně jen kolem dvou procent.

Dopravu ve svých vyjádřeních považují za prioritu také představitelé TOP 09 a ODS, dokonce i sociální demokraté. Teď je tedy potřeba deklarativní větu, že je to priorita, včlenit do rozpočtu.