Na dotaz Práva, jestli resort dopravy opravdu potřebuje navíc právě těch 14 miliard, odpověděl v pondělí mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský: „Je fakt, že to byl náš prvotní odhad. Později ho ale ministr Šmerda upřesnil na deset miliard pro příští rok a poté i pro rok 2013. Opravdu netuším, proč tedy teď Věci veřejné přišly s požadavkem na 14 miliard.“

Oporu pro navýšení rozpočtu SFDI se snaží Šmerda už několik týdnů získat nejen ve vládě, ale i v hospodářském výboru Sněmovny. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) totiž z tohoto požadavku není nijak nadšen a poukazuje na to, že by se kvůli navýšení peněz pro dopravu muselo škrtat jinde, aby se nezvýšilo zadlužení státu.

Pokud nebudou peníze, přijdeme o dotace z EU

Šmerda argumentuje tím, že pokud jeho resort zmíněných 10 miliard navíc nedostane, přijde Česká republika o mnohem větší částku z unijního Operačního programu Doprava, protože v rozpočtu SFDI by nezbyly peníze na spolufinancování staveb.

„Hradit je rovněž nutné zakázky na výstavbu dopravní infrastruktury, které už dříve uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic a jež teď nelze vypovědět. A pokročit konečně musíme i v opravách komunikací, jejichž stav je v ČR rok od roku horší,“ upozorňuje Šmerda.