„Máme ambici mít ohromnou databázi. Několik tisíc úloh,“ řekl v úterý ministr Josef Dobeš (VV) s tím, že vedle zdárného dokončení státních maturit trvá nadále jeho „snaha měřit kvalitu vzdělávání v uzlových bodech“ za pomoci testů.

Archiv by spravovala firma vybraná ve výběrovém řízení. Úkoly budou moci podle Dobeše připravovat samotní učitelé. „Zasílali by je do centra, kde by je posoudila ověřovací komise. Pak by byl úkol zařazen do databáze a učitel by za něj dostal odměnu,“ popsal ministr.

V rámci plošného testování, na rozdíl od nových maturit elektronického za pomoci počítačů, by měli žáci pátých tříd skládat testy z češtiny, angličtiny a matematiky, ti z devátých pak ještě z jednoho dalšího předmětu, například dějepisu nebo chemie. Ministerstvo uvažuje, že by výsledky posloužily jako vstupenka na střední školy.

Počítače do všech škol

„Do roku 2013 by měly mít všechny školy dostatek počítačů a další techniky nezbytné pro testování. Cílem ministerstva bude školy vybavit,“ podotkl Dobeš.

Peníze mohou školy nyní získat například z eurofondů za pomoci zjednodušených žádostí, takzvaných šablon. Samotná forma testování by měla podle Dobeše ušetřit peníze, nechce, aby celý projekt dosáhl miliardových nákladů jako maturity. „240 miliónů ročně nedopustíme,“ rýpl si Dobeš do plánovaných ročních nákladů jednotných maturit, které čeká ostrý start na jaře.

První zkušební testování na ZŠ se uskuteční letos na podzim, zúčastní se jej asi stovka dostatečně technicky vybavených škol. Generálka je pak plánovaná na červen 2012. Kromě zaškrtávacích odpovědí prý budou v testech i otázky, na něž budou muset děti odpovídat vlastními slovy, aby dokázaly, že umějí své poznatky použít v praxi.

Návrat „osnov“ formou standardů

Nyní mohou kantoři na internetu diskutovat o navrhovaných standardech vzdělávání, tedy o tom, co by měli školáci na konci daného ročníku umět a znát.

„Diskuse umožňuje v nebývalém měřítku zapojení všech,“ uvedl Jaroslav Faltýn z Výzkumného ústavu pedagogického a vyzval kantory, aby se zapojili do připomínkování standardů.

Kritikové namítají, že testování povede k biflování a nebudou zohledněny specifické dovednosti konkrétních žáků. Podle úředníků by ale testování mělo vést ke sjednocení úrovně škol, která je nesourodá kvůli tomu, že školství zrušilo osnovy a nahradilo je vzdělávacími programy, kdy si každá škola učí podle svého.