Vozítko se bude sériově vyrábět až v roce 2012, do té doby absolvuje řadu testů, společnost s ním také bude postupně seznamovat budoucí uživatele. Prvním z nich bude pražská záchranná služba. Za ni E-Smart převzal ve čtvrtek ředitel Zdeněk Schwarz.

Elektroskútry již testují policisté.

Elektroskútry již testují policisté.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Večer však nepatřil pouze novinkám z oblasti automobilového průmyslu. Vyvrcholením setkání bylo vyhlášení vítězů 2. ročníku české části soutěže přezdívané Ekologický Oskar, což je celosvětový projekt E.ON Energy Globe Award ČR, v němž se v několika kategoriích snaží soutěžící především o co nejvyšší úsporu energií a tím i o maximální ekologickou čistotu projektu. Soutěžilo se v kategoriích Oheň, Země, Voda, Vzduch, Mládež, Obec a Kutil.

E.ON představil v Brně svůj elektrobus

E.ON představil v Brně svůj elektrobus.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Jak využít přebytky tepla?

V kategorii Země například zemědělská společnost z Kralovic přišla s projektem, jak využít odpadní teplo, které vzniká při provozu jejich bioplynové stanice. Zatímco v zimě teplem vytápěli, v létě přicházelo nazmar. Nyní jej používají pro sušení obilí a řepky.

Na to, že ani pecky ze švestek, které se mimochodem v přírodě dost dlouho jako odpad rozkládají, nemusí přijít nazmar, přišel provozovatel pálenice Zdeněk Halík z Boršic u Blatnice. Dříve vyhazované pecky využívá k vytápění domu.

Soutěží i školy

Neméně zajímavý byl v této kategorii i projekt energeticky nenáročného hliněného domu Milana Juráška.

V kategorii Mládež zaujaly nejvíce ZŠ a MŠ Bolešiny s projektem Škola přátelská k přírodě, který mimo jiné představuje i vznik zelené učebny nebo výstavbu solárního systému pro výrobu tepla a elektřiny. ZŠ Kamenická Děčín pak zaujala s projektem separační komando, který zase představuje ucelený návrh na systém třídění odpadu včetně osvěty starších žáků mladšími.

Zcela ojedinělý projekt v této kategorii patří škole, která vznikla díky iniciativě soutěžících ze společnosti Surya,o.s. Ta se zasloužila o vznik školy pro do té doby negramotné děti v indickém Himaláji ve výšce 4200 metrů nad mořem.