„Pocity jsou stále stejné. Za ten rok se udála už řada příjemných věcí, a to nejen u mě, ale i u těch, co jsem s nimi ve spojení,“ řekla Naděžda Tomčíková, zdravotní sestra, která v rychlíku cestovala a po nárazu jako jedna z prvních ošetřovala zraněné. Právě ona je čestnou předsedkyní občanského sdružení Comenius 2008, které se o stavbu pomníku stará.

„Doufám, že to do toho 8. května stihneme,“ dodala s tím, že pietní místo mohlo být už dávno hotové. „Ale bylo potřeba vyřídit plno papírů.“

Všem, kteří přišli na pietní vzpomínku, vysvětlili členové občanského sdružení Comenius 2008 Rudolf Svoboda (vlevo) a Naděžda Tomčíková, jak je to s budoucím pomníkem. Jeho autorem je sochař Miroslav Rybička (vpravo).

Všem, kteří přišli na pietní vzpomínku, vysvětlili členové občanského sdružení Comenius 2008 Rudolf Svoboda (vlevo) a Naděžda Tomčíková, jak je to s budoucím pomníkem. Jeho autorem je sochař Miroslav Rybička (vpravo).

FOTO: Pavel Karban, Právo

Přišel i autor pomníku

Uctít památku osmi lidí přišly v neděli po 10. hodině dopoledne k místu tragédie desítky lidí. Byl mezi nimi i strojvůdce Jiří Šindelář. Nebýt jeho pohotové reakce, kdyby nebrzdil, mohlo být mrtvých mnohem více. Tichou vzpomínku věnoval mrtvým i akademický sochař Miroslav Rybička, který je autorem plánovaného pomníku. Ten bude široký čtyři, a vysoký dva metry. Vyroben bude z pohledového betonu. „Symbolika je v tom, že se dva směry v jednom momentě proťaly. Vrchní část má evokovat střet těch dvou obrovských hmot, které se tady navršily,“ popsal.

Tam, kde za 9 měsíců bude stát pomník obětem studénecké tragédie, se nyní pracuje na základech.

Tam, kde za 9 měsíců bude stát pomník obětem studénecké tragédie, se nyní pracuje na základech.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Osmého srpna 2008 se krátce před půl jedenáctou dopoledne zřítila před projíždějící vlak EuroCity 108 Comenius mířící z Krakova do Prahy ocelová konstrukce silničního mostu. Následky nárazu byly tragické: 8 mrtvých, 90 zraněných, škody vyšší než 168 miliónů korun.

Kriminalisté uzavřeli vyšetřování teprve letos v půli července. Dohromady navrhli obžalovat z trestného činu obecného ohrožení 10 lidí: tři zaměstnance firmy ODS – Dopravní stavby, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu, pět pracovníků společnosti Bögl & Krýsl, která byla subdodavatelem a byla odpovědná za pohyb opravené mostní konstrukce, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje a živnostníka, který pracoval pro Bögl & Krýsl.