Šest nových kilometrů metra a čtyři stanice, Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol má být zprovozněno v roce 2014. Pro stavbu bude použita technologie plně mechanizovaných razících štítů. Ty byly naposledy při stavbě pražského metra použity před čtyřiceti lety.

Na základní kámen stavby poklepali zleva generální ředitel DP Martin Dvořák, starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, primátor Prahy Pavel Bém, radní pro dopravu Radovan Šteiner a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát.

Na základní kámen stavby poklepali zleva generální ředitel DP Martin Dvořák, starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, primátor Prahy Pavel Bém, radní pro dopravu Radovan Šteiner a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát.

FOTO: Milan Malíček, Právo

 

FOTO: Magistrát hl. m. Prahy

„Jejich použití znamená nejvíce šetrné jak pro své okolí především z hlediska hlučnosti a vibrací, tak i pro životní prostředí. Dva razící štíty máme již objednány z Německa a budou používány od března 2011. Jejich pořizovací cena i s příslušenstvím je 600 miliónů korun a proto se je vyplatí jen od určité délky tunelu,“ řekl Právu generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát. Dodal, že pokud se v Praze nebude probíhat výstavba metra ve stejném profilu, pro oba štíty bude společnost po skončení výstavby hledat uplatnění v zahraničí.

FOTO: Magistrát hl. m. Prahy

Všechny stanice budou samozřejmě bezbariérové, ta v Motole bude mít jednu technickou zajímavost. „Vestibul stanice Motol bude pod úrovní kolejiště, které je v úrovni ulice. Z nástupiště bude tedy přímý vstup do motolské nemocnice, aby to bylo pro cestující co nekomfortnější,“ vysvětlil Jaroslav Šubert z pražského dopravního podniku.

FOTO: Magistrát hl. m. Prahy

Předpokládané náklady jsou nyní 18,7 miliardy korun. Z nich zhruba 8 miliard půjde z fondů EU, zbytek zaplatí město Praha ze svého rozpočtu. „Je unikátní, že Praha, která na rozdíl od českého státu a dalších měst a obcí, hospodaří s vyrovnaných rozpočtem, ještě investuje,“ řekl pražský primátor Pavel Bém. (ODS).

FOTO: Magistrát hl. m. Prahy

Radní pro dopravu Radovan Šteiner pak ještě připomněl, že se na výstavbě metra stát finančně podílel ještě v devadesátých letech minulého století, dnes již Praha na metro nedostává z rozpočtu ani korunu. „Úlohu státu dnes do značné míry supluje Evropská unie,“ dodal Šteiner. Do budoucna se počítá s dalším prodloužením trasy až na ruzyňské letiště. Stanice by měly mít názvy Bílá Hora, Dědina, Dlouhá míle, Staré Letiště a Letiště Ruzyně a celý úsek by mohl být předán k užívání v roce 2018. Současně se dokončuje projektová dokumentace nové trasy metra D, která má mimo jiné dopravně obsluhovat nemocnici Krč a odlehčit přetížené trase C.

FOTO: Magistrát hl. m. Prahy