Hlavní obsah

Pohledávky pražského dopravního podniku vymáhá firma s neznámými majiteli

Právo, Josef Koukal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Společnost Tessile ditta, která před dvěma lety získala bez soutěže zakázku na patnáct let vymáhání pokut od pražského dopravního podniku, tají své majitele. Vlastnická struktura se navíc podle zjištění Práva od založení firmy změnila, a nikdo tak neví, kdo dnes inkasuje peníze z mnohasetmiliónové zakázky.

Foto: Archiv, Právo

Článek

Firma kupuje od DP nezaplacené pokuty za sto procent dlužné částky, a co si vymůže navíc, jí zůstane k pokrytí nákladů a obchodnímu zisku. Loni bylo takových pohledávek téměř sto tisíc.

Zatímco dodavateli čipových karet Opencard, společnosti Haguess, v únoru pražský magistrát pohrozil, že pokud neodtajní svou vlastnickou strukturu, přestane s ní spolupracovat, vlastnická struktura Tessile ditta dopravní podnik nezajímá.

„Spolupráce běží bez problémů. Jestli se mění akcionářská struktura, tak je to snad jejich věc,“ reagoval na dotaz Práva ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.

Akcie na doručitele

Přitom v případě Tessile ditta jde o stejný problém jako v případě Haguess. Akciová společnost má vydáno deset listinných akcií na doručitele, každá je v hodnotě 200 tisíc korun, a jejich majitelem je tak ten, kdo je momentálně drží.

V době, kdy Tessile ditta smlouvu s dopravním podnikem uzavírala, psala média o dvou vlastnících – o advokátní kancelářích Pavla Nováka a Romana Ambrože.

„Já se přiznávám, že to nevím,“ říká pražský zastupitel a člen dozorčí rady dopravního podniku Karel Březina (ČSSD), který v minulosti kritizoval výběr firmy bez tendru.

Majitelů je více

Současný místopředseda představenstva Tessile ditta Pavel Novák je jediný, kdo se k vlastnictví akcií veřejně přihlásil. „Ano, já jsem jedním z akcionářů. Mohu říci, že jsem minoritní,“ řekl Právu. Podle něj se počet majitelů z původních dvou advokátů postupně rozrostl. „Ukázalo se, že obrátkovost kapitálu je mnohem pomalejší, než se čekalo,“ vysvětlil Novák.

Protože firma musela na základě smlouvy vykupovat velké množství pohledávek dopravního podniku za sto procent výše pokuty a vymáhání nešlo tak rychle, jak si majitelé původně představovali, museli podle Nováka přibrat finančně silné partnery.

Koho, to říci odmítá. „To opravdu ne. Proto jsou (akcie) na držitele. Kdyby byly na jméno, kdyby to chtěli ti akcionáři zveřejňovat, tak to udělají,“ dodal Novák.

Advokáta Romana Ambrože se Právu nepodařilo kontaktovat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám