Mladá fronta Dnes upozorňuje, že smlouva korupci nedokazuje, naznačuje však velkou snahu ovlivnit rozhodování politiků. Přísně tajná smlouva mezi Steyrem a podnikatelem Janem Vlčkem, kterou má list k dispozici, byla podepsána v prosinci roku 2002. O rok později vláda premiéra Vladimíra Špidly (ČSSD) oznámila, že česká armáda potřebuje nové obrněné transportéry. Tendr, vyhlášený v roce 2005, vyhrál Steyr.

Ve smlouvě se mimo jiné píše, že Vlček do února 2003 kromě schůzky s Grossem zařídí také setkání zástupců Steyru s ministrem průmyslu Jiřím Rusnokem (ČSSD), velitelem generálního štábu Pavlem Štefkou nebo náměstkem ministra obrany Jaroslavem Škopkem. Vlček existenci smlouvy potvrdil, firma Steyr se nevyjádřila.

Spolupráce podnikatele s rakouskou společností, která mu měla vynést provizi až ve výši sedmi procent z ceny zakázky, však po pár měsících skončila. Vlček listu řekl, že od obchodu odešel, když zjistil, že od něj Rakušané očekávají ovlivňování a možná i podplácení politiků. MfD však píše, že se Vlčkovi podmínky smlouvy nepodařilo naplnit, protože na jednání přivedl jiné politiky, než o kterých hovořilo ujednání. Na schůzky přišli tehdejší předseda Poslanecké sněmovny Lubomír Zaorálek a poslanec Radim Turek (oba ČSSD).

Z dalšího dokumentu z března roku 2003 vyplývá, že schůzky s oběma politiky se uskutečnily 19. února téhož roku a že Vlček očekával od Steyru poskytnutí peněz "na provoz", Rakušané mu je však nechtěli dát. Novým lobbistou jejich společnosti se pak stala česká firma PAMCO v čele s vlivným podnikatelem Pavlem Muselou, jenž je podle listu velmi dobrým přítelem Stanislava Grosse.

Turek spolupráci s Vlčkem nepopřel, viděl prý i smlouvu se Steyrem a připustil, že zmíněný dokument může vzbuzovat úvahy o možné korupci. "Určitě to může tyto úvahy vyvolávat," konstatoval. Na schůzku si vzpomněl i Zaorálek, označil ji za "zdvořilostní".

Gross si nevzpomíná

Naopak Gross listu řekl, že si nevzpomíná, že by kdy "řešil nějaké transportéry". "Já si nejsem vědom ani toho, že by se toto téma probíralo na vládě," uvedl Gross. Výběrové řízení však bylo vypsáno v dubnu 2005, kdy byl českým premiérem.

O nákupu nových obrněných transportérů se hovořilo od roku 2003. Tehdejší vláda v roce 2003 souhlasila s nákupem původně 240 transportérů, pak se jejich počet snížil na 199. Společnost Steyr v tendru zvítězila v roce 2006, dohodnutá cena tehdy přesahovala 23,5 miliardy korun. V prosinci 2007 se ale vláda rozhodla smlouvu vypovědět poté, co transportéry nevyhověly při armádních testech a Steyr nedokázal dodržet smluvní podmínky.

Po dalším vyjednávání vláda pořízení 107 transportérů Pandur II schválila. V červnu 2008 armáda převzala pandury k testům, v září oznámilo ministerstvo obrany, že transportéry novými zkouškami prošly. První pandury vojáci převzali loni koncem září, poslední mají být dodány v roce 2013.