„V Evropské unii sice existují země, kde je u motoristů přípustných i 0,5 promile, Česko by však mělo v nulové toleranci pokračovat. Současně podporuji všechna opatření, která znemožní řidiče postihovat za tzv. zbytkový alkohol,“ uvedl Slamečka.

Ministr dopravy tak reagoval na snahu některých politiků i dopravních expertů nulovou toleranci prolomit. Inspiruje je k tomu postup dopravní policie, která od letošního 1. ledna podrobuje dechové zkoušce na alkohol řidiče každého vozidla, které zastaví.

„Povinné dýchání při každé silniční kontrole nepřispěje k větší bezpečnosti silničního provozu, ale je zbytečným obtěžováním slušných lidí. Je proto třeba sáhnout k tomu, co už udělala řada států, a připustit určitou toleranci k alkoholu za volantem,“ uvedl například předseda ODS Mirek Topolánek.

Policie však od tohoto způsobu kontrol nechce upustit. Argumentuje tím, že loni zavinili řidiči v ČR pod vlivem alkoholu 5725 nehod. Evidováno při nich bylo 123 usmrcených, o 53,8 procenta více než v roce 2008, a 2658 zraněných.

Novinka se neosvědčuje

První letošní měsíc ovšem ukázal, že dechové zkoušky při každé silniční kontrole nepřinesly téměř žádný efekt. Policie totiž při nich odhalila jen 832 řidičů, kteří si před jízdou neodpustili skleničku. Je to jen o 82 řidičů více než ve stejném loňském měsíci, kdy se ještě na alkohol při běžných silničních kontrolách zaměřovali policisté jenom namátkově.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil ujišťuje, že trestány jsou pouze případy, kdy řidič nadýchá více než 0,24 promile. Zaprotokolovat ovšem policisté při kontrole musejí každý takový přestupek, i kdyby dechová zkouška ukázala jen zbytkový alkohol.

Například Autoklub ČR proto považuje za logické, aby se místo nulové tolerance povolilo legislativní změnou 0,2 promile. Řidič by si tak mohl před jízdou vypít třeba jedno malé pivo.

Nulovou toleranci včlenili v Evropě do své legislativy pouze ČR, Bělorusko, Estonsko, Chorvatsko, Maďarsko, Moldávie, Rumunsko, Rusko, Slovensko a Ukrajina. Naopak na Kypru je řidičům povoleno až 0,9 promile.