Potíže připustil i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Příčinou je počasí. "Vezměte si to tak, že naše lokomotivy jsou stavěny podle středoevropských norem. A ty vyžadují provoz v teplotním rozmezí od minus dvaceti do plus čtyřiceti stupňů. Jestliže byly teploty, jaké byly, pak se to mohlo stát,“ odpověděl mluvčí na otázku Práva, proč již druhý den pendlují například mezi Břeclaví a Přerovem v čele osobních vlaků dieselové lokomotivy z olomouckého depa.

Nahrazují na některých spojích nepojízdné elektrické lokomotivy, na dalších vypomáhají dokonce i elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo. Ty paradoxně – byť jsou stejného typu jako odstavené stroje ČD – zatím jezdí.

„Časté jsou závady vzduchového systému. Ten zamrzá a pak je lokomotiva nepojízdná třeba jen proto, že nedovede zvednout sběrač. Zamrzne přívod vzduchu. Dalším problémem jsou závady elektronického řídícího systému a sníh se podílí na problémech s trakčními motory lokomotiv,“ uvedl mluvčí.

Kolabovaly i pantografy Elefant

Ve středu proto musel dopravce rušit i vlaky. Spoj Intercity 571 s neschopnou elektrickou lokomotivou dovezla do Břeclavi úplně stejná lokomotiva, ovšem z majetku jiného dopravce ČD Cargo. Na osobních vlacích z Břeclavi do Přerova pendlovala dieselová lokomotiva a v okolí Prahy zase kolabovaly nové pantografické jednotky řady 471 City Elefant.

„Na mráz ovšem nedoplácely jen naše stroje. Měli jsme tu neschopnosti třeba i podstatně modernějších taurusů, kterým rovněž zamrzl vzduch,“ upozornil Šťáhlavský.