Podle údajů ministerstva dopravy (MD) má přitom nyní v centrálním registru nejméně jeden bod 630 tisíc motoristů a o řidičský průkaz přišlo od vzniku bodového systému po dosažení dvanácti bodů téměř 21 tisíc lidí.

„Problémem je, že školení bezpečné jízdy zatím pořádá pouze polygon v Mostě, a z toho vyplývá vysoká cena, která mnohé řidiče odrazuje,“ upozorňují dopravní experti.

Až do letošního února stál totiž tento sedmihodinový kurz 8300 korun. V březnu sice společnost HCT.CZ, která školení na mosteckém polygonu pořádá, zlevnila na 6500 Kč a pro letní prázdninové období dokonce na 5000 Kč, avšak ani to není vůbec laciné. Vždyť řidiči musejí na polygon přijet vlastním vozem, a například těm z Moravy se tak školení prodraží o další tisícovku na cestovních nákladech.

Podmínky šity na míru jen Mostu

S možností odpisu tří bodů školením přišel loni na jaře poslanec Oldřich Vojíř (ODS). Prosadil to tehdy ve Sněmovně jako přílepek do novely zákona číslo 247/2000 o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Vzápětí se objevily kritické hlasy, že podmínky pro udělení licence jsou šity na míru mosteckému autodromu.

V reakci na toto tvrzení ministerstvo dopravy už loni slíbilo, že na budování dalších polygonů vypíše dotace, aby mohla školení probíhat nejen v Mostě, ale v každém kraji. Na dotaz Práva, proč se tak dosud nestalo, odpověděl v úterý mluvčí MD Karel Hanzelka: „Bohužel jsme zjistili, že předpisy nám nedovolují finančně podpořit budování polygonů, protože jde o soukromé aktivity.“

I bez státních dotací však přece jen začíná svítat na lepší časy. O licenci na školení k odpisu bodů chce požádat polygon v Sosnové i První soukromá autoškola v Jihlavě.

„Pokračujeme v budování potřebných výcvikových ploch, aby odpovídaly stanoveným parametrům. Předpokládáme, že s kurzy na odpis bodů začneme od 1. července 2010,“ sdělil Právu Antonín Musil z jihlavské autoškoly.

Změnu legislativy ministerstvo nechystá

Podle zákona si mohou odepsat školením body jenom řidiči, kteří jich nemají v registru více než deset a nespáchali žádný závažný dopravní přestupek oceněný šesti či sedmi body. Na otázku, jestli i to není důvod, proč je o školení tak malý zájem, odpověděl Hanzelka: „Je to možné, ale žádnou změnu legislativy teď nechystáme. Máme jiné priority a do podzimních předčasných voleb zbývá příliš málo času.“

A jak školení bezpečné jízdy v Mostě vypadá? „Úvodní tři hodiny jsou věnovány na učebně teorii řízení vozidla a bezpečné jízdy, důsledkům protiprávního jednání řidičů a nejčastějším příčinám nehod. Další tři a půl hodiny probíhají na polygonu s pěti druhy povrchů. Každý si vyzkouší, jak zvládnout smyk, co dělat s plynem, spojkou a s volantem, když námraza či voda začne auto vynášet ze silnice. Nakonec společně vyhodnotíme, jak si účastníci při praktickém výcviku vedli,“ informuje předseda představenstva HCT.CZ Jiří Patera.

Dopravní odborníci ovšem s náplní školení spokojení nejsou. „Je určitě dobře, že řidiči mají možnost si odepsat tři body. Nastavení kurzů je ale nešťastné. O bezpečné jízdě se tam řidiči dozvědí jen okrajově, naopak trénují odvážnou jízdu na kluzkém povrchu. Díky tomu někteří řidiči mohou získat ještě vyšší sebevědomí a budou jezdit ještě suverénněji,“ řekl už dříve Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

Možnosti odepsat si školením tři body však využívá měsíčně v průměru pouhých 123 řidičů. Naopak za rok jízdy bez odhaleného přestupku byly jen za posledních třináct měsíců až čtyři body automaticky odepsány celkem 517 971 motoristům.

„Ze statistiky je navíc zřejmé, že 88 procent řidičů, kteří obdrželi nějaký ten bod, se již dále nedopouští přestupků a trestných činů, zařazených do bodového hodnocení řidiče,“ zdůraznil Hanzelka.