Opoziční krajský zastupitel Martin Půta ze Starostů za Liberecký kraj považuje vstup hejtmana do firmy za střet zájmů. ČSAD Liberec je jedním z hlavních dopravců, kteří zajišťují regionální dopravu. Kraj navíc musí v nejbližších letech vypsat na zajištění veřejné dopravy nový tendr. Smlouvy skončí v prosinci 2011.

"Nedivil bych se, kdyby v takovém případě ostatní dopravci soutěž napadli," řekl hrádecký starosta Půta, který byl ještě v červnu členem představenstva ČSAD Liberec. Na svůj post ale na valné hromadě rezignoval a stejně odstoupila také náměstkyně libereckého primátora Naděžda Jozífková (ODS). "Nesouhlasil jsem s připravovaným plánem restrukturalizace firmy," vysvětlil své rozhodnutí Půta.

Kraj bude mít prý lepší kontrolu

Podle hejtmana ale o žádný střet zájmů nejde. Kraj podle něj přispívá na zajištění autobusové dopravy v kraji miliony korun ročně a v tuto chvíli nemá možnost jejich využití nijak kontrolovat.

"Myslím si, že právě moje místo v představenstvu ČSAD Liberec umožní, abych mohl ty peníze kontrolovat, abych mohl být u toho, kdy se budou směrovat do zkvalitnění dopravy, aby se peníze investovaly skutečně do dopravy, nových vozů a zlepšení služeb," řekl Eichler. Připustil, že se kraj bude snažit prosadit své lidi alespoň do dozorčích rad i u dalších dopravců.

Dalším náhradním členem představenstva se stal ředitel libereckého dopravního podniku Jiří Veselka. Předsedou dozorčí rady byl zvolen Petr Prokeš, ředitel krajské firmy Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. "Viděl jsem to jako příležitost dohlížet na využívání veřejných prostředků," řekl Prokeš, který svou účast ve firmě jako střet zájmů také nevidí.

ČSAD vidí volbu hejtmana jako protikrizový tah

Vedení ČSAD Liberec považuje volbu hejtmana Libereckého kraje do představenstva za stabilizační krok v ekonomicky složitém období pro přepravní společnosti. Podle ředitele a majoritního vlastníka Petra Wasserbauera je to jen jeden z kroků, jimiž se firma snaží čelit současnému negativnímu vývoji, kdy kvůli poklesu výroby přichází zejména o zakázky v nákladní dopravě. ČSAD Liberec proto snížila počet automobilů a propustila několik řidičů.

"Dočasně byly zrušeny osobní platy pro všechny vedoucí pracovníky, a zároveň s tím došlo i ke snížení počtu manažerských postů ve společnosti," uvedl ve svém prohlášení Wasserbauer.

ČSAD Liberec je soukromou firmou, kterou ze 70 procent vlastní Wasserbauerova firma Liberecká automobilová doprava (LIAD). Zbylých 30 procent akcií drží města a obce na Liberecku. Z nich největší podíl, 7,13 procenta, má krajské město.