Naopak reflexní vesta a lépe vybavená autolékárnička přibudou do povinné výbavy až od ledna 2011. Potvrdil to v pondělí Josef Pokorný z ministerstva dopravy (MD). Bez rezervního kola tak budou moci jezdit například ze škodovek favority, felicie, fabie, octavie a superby. Podmínkou je pouze to, že řidiči budou mít u sebe soupravu na nouzovou opravu pneumatik.

Které škodovky mohou jezdit bez rezervy
Favorit*
Felicia*
Fabia**
Octavia
Superb**
Yeti
* nemusí mít rezervní kolo, ale výrobce to nedoporučuje, ** výrobce nedoporučuje pro vozy 1. generace

Rezerva i nadále zůstane povinná pro všechna stará auta s motorem vzadu, jako jsou škodovky 105 a 120 či embéčka.  A u nákladních automobilů postačí, když řidič při silniční kontrole vykáže, že má uzavřenu smlouvu s asistenční službou.

Záleží na postoji automobilek

Hodně bude záležet na přístupu automobilek. Například Škoda Auto již od konce května nedodává do všech svých nových vozidel plnohodnotnou rezervu, jen originální sadu na opravu pneumatik.

„U vozidel Škoda Favorit, Felicia, Fabia první generace a Superb první generace odstranit rezervu nedoporučujeme, nemůžeme to však zakázat. U vozidel Škoda Fabia druhé generace, Octavia první a druhé generace, Superb druhé generace a modelu Yeti je možné náhradní kolo vyjmout za podmínky jeho nahrazení originální Škoda sadou na opravu pneumatik,“ sdělil Právu mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Některé jiné automobilky, například kolínská TPCA, budou ovšem do svých vozidel i nadále dávat náhradní kolo.

Jak bude postupovat policie?

Na dotaz Práva, jak se to tedy bude řešit při silničních kontrolách, odpověděl šéf služby dopravní policie ČR Leoš Tržil: „Předpokládám, že od výrobců dostaneme do 15. září podrobné seznamy, která vozidla z jejich produkce budou muset mít rezervu a která ne.“ Dodal, že povinná rezerva bude policisty zajímat až v případě, kdy vozidlo kvůli píchlé pneumatice způsobí na silnici zácpu nebo dojde k nehodě.

Z povinné výbavy měly původně vypadnout i náhradní žárovky. „Po konzultacích s odborníky jsme dospěli k závěru, že je zrušíme pouze pro motocykly,“ informoval Pokorný.

Reflexní vesty a kvalitní autolékárnička.budou povinné až od 1. ledna 2011 „Chceme, aby řidiči i výrobci měli dostatek času se na nové požadavky připravit. Vyměnit se totiž v ČR bude muset kolem sedmi miliónů autolékárniček.“

Autolékárničky podraží o stokoruny

A jak tedy má od ledna 2011 autolékárnička vypadat? Přibude do ní leták s informacemi o poskytování první pomoci. Dále bude nově obsahovat kvalitní patnácticentimetrové nůžky v antikorozní úpravě, respirační roušku či resuscitační masku s antibakteriálním filtrem a fólii na přikrytí zraněného. Naopak obvazy už nebudou muset být sterilní.

Takové rozšíření výbavy ovšem něco stojí, takže autolékárnička se prodraží i o několik set korun. Řidiči přitom nikdo nezaručí, že si za více peněz koupí kvalitní zboží. MD totiž o autorizaci autolékárniček neuvažuje a i nadále ponechá výrobcům zcela volnou ruku.